עמוד:124

הרחבות והצעות להוראת הפרק פעילות 3 התשובות לשאלות יכולות להתבסס על טקסט שהתלמידים קראו , על חיפוש במקורות מידע שאינם הטקסט הנלמד , על ידע אישי או על מחשבות . זיהוי המקור שבו תימצא התשובה הוא חלק חשוב בתהליך הפענוח וההתכוננות לתשובה . חשוב להדגיש בפני התלמידים שאין צורך לענות על השאלות עצמן . פעילות 4 ופעילות 6 בשתי הפעילויות עוסקים בממד ההבנה של איתור מידע ואחזורו . הפעילויות נועדו לתרגל ניווט או סריקה קדימה ואחורה בטקסט כדי לאתר את החלק הנדרש בטקסט לצורך הנדרש בשאלות . בפעילות 3 נדרשת הבנה שמה שתואר בפסקה שקדמה לאזכור המושג " התייוונות " הוא למעשה תיאור שלו . בפעילות 6 המידע מצוי בשתי פסקות שונות . אפשר לשאול את התלמידים אם כותרות המשנה סייעו להם למצוא את המקומות בטקסטים . כדאי לדון בהבדל שבתשובות שני התלמידים . בתשובה של רוני יש אמנם הבנה שיש לחפש את המידע בשני מקומות בטקסט , אך אין ביטוי לצורך להסיק מהם את הקשר בין הדברים . פעילות 8 הפעילות ארוכה ומורכבת . היא כוללת שני סעיפים : בסעיף א התלמידים אינם אמורים לענות על שאלה , אלא להתבונן בשאלה ולהבין כמה חלקים יש בה ומה צריך לעשות בכל אחד מהם . כדאי להפנות את תשומת לבם של התלמידים לשוני בין שני חלקי השאלה : בחלק הראשון עליהם ללקט פריטי מידע זמינים מטקסט באורך פסקה המונח מול עיניהם . בחלק השני של השאלה מתבקשת מסקנה – אולם גם היא כבר בגדר מידע גלוי המופיע באותה פסקה שהתלמידים קראו . בסעיף ב התלמידים מתבקשים לקרוא שלוש תשובות אפשריות לשאלה שהתבוננו בה בסעיף א . התשובה המלאה היא תשובתה של הדס – הן מבחינת הדיוק בפרטים והן מבחינת מבנה התשובה , סדר החלקים בה וסגנון הכתיבה . זוהי פעילות של חשיבה על למידה ; התלמידים מתבקשים לתת את דעתם על הדרך שבה הם נערכים לפעילות כתיבה – הבנת הנדרש , איתור מקור המידע ושליפת הפרטים הדרושים להם . כמו כן הם לומדים לבקר ולהעריך את תוצריהם הכתובים , אסטרטגיה שתועיל להם בלמידה השוטפת , בכתיבה לצורך הערכה ובמבחנים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר