עמוד:40

למידה ממקורות מידע מרובים ללא קשר לתמורות שחלו במאה ה - , 21 עם העלייה בגיל וביכולות הקוגניטיביות התלמידים נדרשים להתמודד עם כמה מקורות מידע העוסקים באותו הנושא . עם זאת , לא ניתן להפריד את הדיון בנושא הלמידה ממקורות מידע מרובים מהתמורות שחלו במאה ה - 21 ובעקבות כך גם מהנדרש מבוגרי בית הספר במאה זו . הבנה של שני מקורות מידע ומעלה מצריכה את הדברים האלה : הערכת התוכן והמקור של כל אחד ממקורות המידע ; כמו כן השוואה בין מקורות המידע השונים והערכת היחסים התוכניים ביניהם ( למשל האם הם משלימים או סותרים זה את זהו ) והקשרים בין מקורותיהם . בנוסף לכך , על הקוראים להציג הבנה כוללת מתוך כלל מקורות המידע ולהסיק מסקנות . התלמידים צוברים ידע ומשווים בין המידעים השונים , אך גם לומדים כי שילוב בין כמה מקורות מעשיר את הידע בנושא מסוים לא רק בהקשר לכך שנצבר מידע , אלא גם בהקשר לכך שההיחשפות לכמה מקורות והשילוב ביניהם יוצרים תמונה שלמה ועשירה יותר . העלאתו של נושא זה למודעות התלמידים חשובה ביותר . בנוסף לכך , מתחדדת המודעות להבדלים בין מקורות מידע בהקשר לנימה המבוטאת בהם . הסקה על קשר היא סוג של מתן פרשנות , ולפיכך פרשנות מהווה חלק מתהליך המיזוג . זוהי פעילות חשיבה מסדר גבוה – " זיהוי רכיבים וקשרים " , ובעזרתה נוצר 74 ראמ " ה ( מרץ , 2013 ) פיזה – 2015 טיוטת המסגרת המושגית באוריינות קריאה . מתוך אתר הראמ " ה – – Pisa מחקרים בינלאומיים : http : // cms . education . gov . il / EducationCMS / Units / Rama / MivchanimBenLeumiyim / OdotPisa . htm עמוד . 9 75 ברזלי , ש ' ( אוק ' . ( 2013 מחפשים אחר הבנה . הד החינוך , גיליון בנושא " הוראה לשם הבנה " . 76 בריט , מ " א ורוט , ג ' " פ ( 2012 ) ( Britt & Rouet ) אצל : ברזלי , ש ' ( אוק ' . ( 2013 מחפשים אחר הבנה . הד החינוך , גיליון בנושא " הוראה לשם הבנה " . 77 ראמ " ה ( מרץ , 2013 ) פיזה – 2015 טיוטת המסגרת המושגית באוריינות קריאה . מתוך אתר הראמ " ה – – Pisa מחקרים בינלאומיים : http : // cms . education . gov . il / EducationCMS / Units / Rama / MivchanimBenLeumiyim / OdotPisa . htm קריאה במאה ה -21 " אוריינות קריאה היא יכולתו של הפרט להבין טקסטים כתובים , להשתמש בהם , להעריך ולבקר אותם ולעסוק בהם במטרה להשיג את מטרותיו , לפתח את הידע והפוטנציאל שלו ולהיות חלק מהחברה . " ראינו לנכון להרחיב על אודות קריאה במאה ה - 21 בהקשר לשני נושאים : למידה ממקורות מידע מרובים ותצורות שונות של טקסט .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר