|
עמוד:26
בכל טקסט חדש יפעילו המורים שיקול דעת באשר לדרך הטיפול המתאימה באוצר המילים שבטקסט תוך בחירה מושכלת של המילים ואופן הוראתן ( נוסף על הטיפול המוצע בספר לתלמידים ) . אחד האמצעים לקידום ערנות מטא - לשונית והעשרה של אוצר מילים או ידע על אודות מילים היא שיחה לבירור סמנטי . על - פי בלום - קולקה שיח מטא - פרגמטי ומטא - לשוני ( דיבור על דיבור ועל שפה ) מעיד על רמה לשונית גבוהה . " רכיב מיומנות זה אחראי ליכולת לבנות ידע לשוני ולהסביר ידע זה במילים מפורשות " . בלום - קולקה מוסיפה כי בסוג זה של דיבור , "ילדים מפגינים את המודעות הלשונית שלהם באמצעים שונים : הערות על שימוש נאות בשפה , נושאים סמנטיים , שפה כנושא השיחה " וכד ' . כדי לקדם את אוצר המילים של התלמידים מתוך תפיסה כי אוצר המילים מהווה תשתית ליכולות האורייניות על כל היבטיהן , ובכדי ולהגביר את המודעות לחשיבות העיסוק בתחום זה , ניגשנו לנושא בשני אופנים : . 1 מערכת של קלוזים דיגיטליים הקלוזים קשורים מבחינת הנושא לפרקים שונים , והתלמידים מתבקשים להשלים אותם בעזרת רמזים אורייניים שונים . הקלוז הוא טקסט אשר הושמטו ממנו מילים בצורה אקראית או מכוונת , ועל הקורא להשלים אותן . אחד השימושים הנפוצים בקלוז הוא כמבחן לבדיקת הבנת הנקרא : קל להכין קלוז , וקל לבדוק אותו . יחד עם זאת יש להיות ערים לחיסרון שיש בקלוז כמבחן - פעמים רבות ניתן להשלים נכון את המילים החסרות , מבלי להבין כלל מה מסופר בטקסט . שימוש נוסף ומשמעותי בקלוז הוא ככלי דידקטי , כאמצעי לפיתוח של אסטרטגיות קריאה ושל תהליכים להבנת הנקרא . תהליכי החשיבה הנחוצים להשלמת המילים החסרות בקלוז , מקבילים או קרובים לאסטרטגיות קריאה שמפעיל קורא מיומן לשם הבנת טקסטים טבעיים ( טקסטים שלא נכתבו למטרות דידקטיות ) . אסטרטגיות אשר מופעלות במהלך הקריאה – כגון : חיזוי , היעזרות ברמזי תוכן והסקת מסקנות מן ההקשר – נחוצות גם להשלמת קלוז . לכן , אפשר לפתח אסטרטגיות קריאה באמצעות קלוז . להלן על כמה גורמים חשובים ביצירת קלוז ובהפעלתו , המעצבים את מידת יעילותו ככלי דידקטי : 45 בלום - קולקה , ש ' וחמו , מ ' ( . ( 2010 פרק : 2 מפת הסוגות והכיולים בשיח עמיתים בגילי הגן ובית - הספר : עושר ומגוון תרבותי , חברתי ואקדמי . בתוך : ש ' בלום - קולקה ומ ' חמו ( עורכות ) , ילדים מדברים , דפוסי תקשורת בשיח עמיתים ( עמודים . ( 86 - 42 תל - אביב : מטח – המרכז לטכנולוגיה חינוכית . 46 ביאליסטוק , א ' ( . ( 1988 ) ( Bialystok אצל בלום - קולקה , ש ' וחמו , מ ' ( . ( 2010 פרק : 2 מפת הסוגות והכיולים בשיח עמיתים בגילי הגן ובית - הספר : עושר ומגוון תרבותי , חברתי ואקדמי . בתוך : ש ' בלום - קולקה ומ ' חמו ( עורכות ) , ילדים מדברים , דפוסי תקשורת בשיח עמיתים ( עמודים . ( 86 - 42 תל - אביב : מטח – המרכז לטכנולוגיה חינוכית . עמוד . 77 47 בלום - קולקה , ש ' וחמו , מ ' ( . ( 2010 פרק : 2 מפת הסוגות והכיולים בשיח עמיתים בגילי הגן ובית - הספר : עושר ומגוון תרבותי , חברתי ואקדמי . בתוך : ש ' בלום - קולקה ומ ' חמו ( עורכות ) , ילדים מדברים , דפוסי תקשורת בשיח עמיתים ( עמודים 86 - 42 ) תל - אביב : מטח – המרכז לטכנולוגיה חינוכית . עמוד . 77
|
|