עמוד:16

חשוב שבניסוח מטלות הכתיבה יוגדרו באופן מפורש מטרות הטקסט , והנמענים שלו . לעיתים במיוחד במטלות כתיבה קצרות הטווח כמו תשובות לשאלות התלמיד יודע שהנמען העיקרי הוא המורה . חשוב לתכנן יחידות זמן ומסגרות למידה להתנסות התלמידים במטרות הכתיבה הנדרשות . מסגרות אלה רצוי שיתקיימו גם בשיעורי עברית אך גם בזיקה לנושאים נלמדים אחרים בתחומי דעת נוספים . כתיבה ארוכת -טווח בכיתות ו ' מומלץ שתלמידים יתנסו לפחות פעם אחת בשנה בכתיבה ארוכת - טווח . כתיבה ארוכת - טווח היא כתיבה תהליכית שנדרש להגדיר עבורה בשלב ההתחלה את ההקשר התקשורתי שבו תוצר הכתיבה יפורסם . בהקשר זה רצוי להגדיר את הנמענים עבורם נערך תהליך הכתיבה ארוך הטווח . המטלה מתקיימת במסגרת מטלה מורכבת הנמשכת לאורך זמן והמערבת לרוב למידה של תחום תוכן כלשהו במשולב עם למידה הנוגעת לאופן כתיבת התוצר שהוגדר במסגרת המטלה . יודגש כי לא כל תהליך טיוט של טקסט הופך את מטלת הכתיבה לכתיבה ארוכת - טווח . עבודת חקר , מדריך אתרים ביישוב , ספר המלצות לטיולים , כתיבת ספר , הן דוגמאות לכתיבה ארוכת - טווח . בעבודות מסוג זה התלמידים לומדים את תכני הנושא הנבחר לעבודה , כאשר תהליך לימוד התוכן משלב תהליכים לשוניים של הבנת הנקרא לשם הפקת מידע , מיזוג מידע , ותהליכים של כתיבת תוצר הלמידה . משהוגדר תוצר הכתיבה במסגרת המטלה , תפקיד המורים הוא ללמד את התלמידים לכתוב את התוצר , תוך תכנון מצבי למידה שבהם לומדים התלמידים להכיר את מאפייני הטקסט שהם עומדים לכתוב : את מטרתו , את המבנה המתאים , את האמצעים הלשוניים – אוצר המילים , אמצעים ליצירת לכידות וקישוריות , פיסוק ואת הארגון הגראפי המתאים למטרת הטקסט ולקהל נמעניו . לימוד הכתיבה יהיה כרוך בכתיבת טיוטות ובשכתובן בעקבות משוב והערכה של המורה והעמיתים במסגרות לימוד שונות – מליאה , קבוצות , פרטני . דוגמאות לכתיבה ארוכת - טווח אפשר למצוא בין השאר ביחידות ההוראה של משרד החינוך : " בילוי נעים " לכיתות ג ' - ד ' , ו " לתפארת מדינת ישראל " לכיתות ה ' - ו ' ( מתוך תלקיט כתיבה , אתר האגף לחינוך יסודי ) מומלץ להעריך את התקדמות התלמידים בכתיבה באמצעות תלקיט כתיבה . תלקיט כתיבה תלקיט הכתיבה משמש כלי להערכה פנימית בהתאם לחוזר מנכ " ל בנושא מבחנים פנימיים מאוגוסט 2012 המנחה לשימוש מושכל במבחנים פנימיים ולשילוב כלי הערכה מגוונים . התלקיט הינו אוסף נבחר של עבודות כתיבה שיכולות להימצא בעיצומו של תהליך ( טיוטות ) או המוצגות כתוצר מוגמר אוסף עבודות הכתיבה מציג את הידע של התלמיד , יכולותיו והישגיו והן את מידת השקעתו בלמידה ומידת התקדמותו בהקשרים שונים ובסוגות שונות . תלקיט הכתיבה משקף

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר