עמוד:84

אחד הדימויים הוא : " " משול כחרס הנשבר " - כשם שכלי חרס שנשבר הוא חסר תועלת כך גם האדם , לאחר מותו כבר לא יכול לשוב בתשובה על מעשיו ולכן צריך להתעורר הוא כעת , כל זמן שהוא חי . דימויים נוספים : כחציר יבש וכציץ נ וֹ בל כצל ע וֹ בר וכענן כלה וכרוח נ ֹ שובת וכאבק פ וֹ רח וכחלום יעוף . פעילות - 15 למתעניינים אנאפורה - מקור המילה מיוונית עתיקה : - ana אחורה , למעלה ; - pherein לשאת , לסחוב . אמצעי ספרותי זה הוא סוג של חזרה על מילה או על ביטוי המופיעים בתחילתן של שורות השיר . אפיפורה - מקור המילה מיוונית עתיקה : - afi מעל ; - pherein לשאת , לסחוב . אמצעי ספרותי זה הוא סוג של חזרה על מילה או על ביטוי המופיעים בסופן של שורות השיר . מיקומם הקבוע של אמצעיים ספרותיים אלו , בתחילת כל שורה או בסופן , משפיע על ציפיות הקוראים : הנה אותן מילים עומדות לחזור שוב בתחילת השורה הבאה או בסופה . האנפורה והאפיפורה יוצרות אפקט צלילי וקצבי ומפנות את תשומת לבו של הקורא ( או השומע ) ליסוד החוזר , הנתפס ממילא כמרכזי לשיר כולו . קישוט זה מייפה את השיר , מעמיק , מעשיר אותו וכן מבליט ומדגיש בו מסר מסוים . הצעה לפעילות לתלמידים מתקדמים ומתעניינים : עיסוק באמצעי האומנותי - רמיזה מקראית מהי רמיזה מקראיתו ביטוי קצר הרומז על מאורע ידוע ומוכר ובכך יוצר קשר בין הטקסט הנקרא לבין התנ " ך , התורה שבעל - פה או התפילה . לדוגמה : בחומש שמות יט טז מסופר על מעמד הר סיני לו זכו עם ישראל לאחר שיצאו ממצרים . במעמד זה כרתו עם ישראל ברית עם ה ' בה הצהירו שהם מוכנים לקיים ולעשות את כל מצוות ה ' , הפכו להיות העם המיוחד של ה ' וקיבלו את התורה . במהלך אירוע מרגש זה נשמע קול שופר חזק שהלך והתגבר ויצר פחד והתרגשות בקרב העם . במילות הפיוט : " ובש וֹ פר גד וֹ ל יתקע " - מרמז הפייטן על מעמד חשוב ומרגש זה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר