עמוד:214

מסתלק מן הבית , בא למגרש כשהקרב בעיצומו ובאומץ לב מטה את הכף לטובת נערי רחוב פאל ( . ( 129 שלוש הטבילות של נמצ ' ק במים קרים ( 76 , 49 , 44 ) גרמו למחלתו הקשה , שחומרתה מתגברת בהדרגה עד מותו : נזכרים השיעול המחמיר ( , ( 89 , 68 , 46 התעטפותו בסודר האדום ( , ( 82 החולשה ( , ( 98 , 97 ההיעדרות מבית הספר בשל המחלה ( 100 ) והפינוי מהמגרש בגלל התקף שיעול חזק וחום גבוה ( . ( 97 כשאמו הבוכייה של נמצ ' ק רצה למגרש כדי להחזירו הביתה מסתדרים הנערים האחרים בזוגות ומלווים את הילד הקודח ואת אמו לביתם ( . ( 132 הסודר האדום של נמצ ' ק וקהל המלווים ההולכים אחריו רומזים על אסון צפוי . הבלונדיני הקטן , הגיבור , מועלה ביוזמת גרב לדרגת סרן ( 133 ) וחברי " אגודת השפכטל " מתנצלים על כך שפגעו בשמו הטוב ( , ( 138 אבל נמצ ' ק מת ממחלתו , ומותו מסמל את קץ המשחקים במגרש , ובעצם את קץ הילדות . כדאי להתבונן במעשים הקטנים שכוננו את הקשר המיוחד בין בוקא לנמצ ' ק ; הדאגה של המנהיג לטוראי היחיד במחנהו , הח מלה עליו שנוספו לה הערכה וכבוד , הקרבה , החברות והאחווה מתוארים בעמ ' . 90 , 89 , 69 , 68 , 52 , 45 , 32 , 28 עוד על דמותו של בוקא המנהיג השקול , החכם , האמיץ אפשר ללמוד מעמ ' . 135 , 107 – 106 , 93 – 91 , 90 , 83 , 16 אילו תכונות של בוקא באות לידי ביטוי במקומות אלה על רצף העלילה ? כדאי לשאול לדעתם של התלמידים על התנהגותו של גריב - העוינות ( , ( 26 העימות הקל עם בוקא אחרי הבחירות ( , ( 31 חשדותיו של בוקא ( , ( 33 חשיפת הבגידה ( , ( 45 , 41 השמצת חבריו לשעבר ( , ( 73 ההשפלה והסילוק מכנופיית הבריונים ( , ( 78 התחינה לקבלה מחדש לחבורת רחוב פאל ( , 91 , ( 106 , 103 , 95 החשדנות כלפיו ( 116 ) והרגישות , החמלה וחוש הצדק שלו שבזכותם הועלה נמצ ' ק בדרגה ( . ( 133 כדאי לשאול את התלמידים אם לדעתם היה נכון לקבל את הבוגד לשורות החבורה , והאם באמת אפשר לסלוח לבוגד . כדאי להתבונן בדמותו של פרי אץ ' , שבתחילת הסיפור הוא מנהיגם מטיל האימה של אדומי החולצות , אבל התנהגותו לאורך הסיפור משנה את ההתייחסות אליו , עמ ' , 78 , 75 , 49 , 47 – 46 , 21 . 136 , 132 , 79 כדאי להצביע על הכללים והחוקים שקבעו נערי רחוב פאל כמו גם אדומי החולמות כדי שחבורותיהם יתנהלו כארגונים כמו - צבאיים , למשל בעמ ' . 109 , 25 , 24 כדאי לתת את הדעת על תפקידה של " אגודת השפכטל " בסיפור , כגורם מאזן המציג את הפן הצפוי , הרגיל , בהתנהגותם של נערים צעירים , כמו קניית הממתקים , התחרותיות ורדיפת הכבוד , ההתנצחויות והוויכוחים הקטנים . אפשר להציע לתלמידים משימת כתיבה : הטקסט בעמ ' 88 מסתיים בשורה " אילו אך ידעו ... " . כדאי לבקש מהתלמידים להסביר – אילו ידעו מה ? וכן - למה מסתיימת השורה בשלוש נקודות ? כפעילות כתיבה בקבוצה , כדאי להציע ל תלמידים לבחור באחת הדמויות המרכזיות בסיפור – נמצ ' ק , יאנוש בוקא , פרי אץ ' , גריב – לתאר את הדמות ולהציג את השינויים שחלו בדמות במהלך

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר