עמוד:207

בספר שמות , ביטויים ומונחים הקשורים להיסטוריה של עם ישראל בארצו - " משכילי היישוב ונכבדיו " ( , ( 22 ' ביל " ויים ' ( , ( 22 ר ' יחיאל מיכל פינס ( , ( 29 " בגדי קוזק " ( , ( 29 " בת העדה הספרדית " ( , ( 43 " מושבות החלוצים החדשות שקמו בשרון וביהודה " ( , ( 49 " כופר " ( 59 ) וכיו " ב טעונים הסבר מילוני והרחבה על רקע ההקשר התקופתי שבו נכתבו . כדאי להציע לזוגו ת של תלמידים לברר בכל פעם ביטוי או מונח ולהסבירו בכיתה בזמן קריאה או שיחה על הפרק המתאים . הצעות למורה במהלך קריאת הספר בכיתה כדאי לעסוק בשלושה צירים מרכזיים בספר : האירועים והיחסים המשפחתיים - רגשיים בבית משפחת בן יהודה , עמדותיו , מאבקו ופעולותיו של בן יהודה למען העברית , ואזכורים של פרטים הנוגעים לתקופה , לאורחות החיים ולאיכות החיים ( התיישבות , חינוך , בריאות ) בירושלים ובארץ ישראל . כדאי גם להתייחס לבחירתה של דבורה עומר לכתוב את הסיפור מנקודת מבטו של הילד בן ציון , ולשאול איך בא הדבר לידי ביטוי בסיפור לאורכו . כדאי להעלות לדיון שאלות הנוגעות לעברית בזמננו , למשל - האם בן יהודה השיג את מטרתו ? האם החדירה המהירה של מילים משפות זרות לתוך העברית היא איום על קיומה כשפתם של הישראלים ? אפשר להפנות תלמידים למדור " שפה קמה " באתר האקדמיה ללשון העברית : - http : // mevakrim . hebrew - academy . org . il / % d 7 % a 9 % d 7 % a 4 % d 7 % 94 / % d 7 % a 7 % d 7 % 9 e % d 7 % 94 ולהציע להם לעיין בו , לבחור ולהציג בפני חבריהם שעשועון , חידון , מילון מאויר , או טקסט מידע מעניין , הקשורים לתחייתה של העברית . כדאי להציע לתלמידים לעיין ברשימת חידושיו של אליעזר בן יהודה באתר האקדמיה ללשון - http : // hebrew - academy . huji . ac . il / hadarbenyehuda / Documents / LL - EBY - 1961 . pdf ( עמ ' סז בטקסט ) ולהציע להם לבחור אחדים מהחידושים , לשער על מקורותיהם , לבדוק אם התקבלו ולשער למה , ולהציג את החידושים ואת ממצאיהם בכיתה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר