עמוד:143

. 3 הרישום מתואר כרגיש , מדויק , ונרגש . מה דעתכם על התיאורים הללו ? האם היית ם בוחרים בשמות תואר אחרים ? ומדוע " נרגש " ? - אפשר לחשוב על שמות תואר כמו " מסובך " , " מלא קשרים " , " לא ברור " , ואפשר להציע לתלמידים שמות תואר ולשאול מה דעתם עליהם בהקשר של ה " חוט " . - " נרגש " - אולי משום שחיי האדם הם חד - פעמיים , מרגשים ? . 4 אם ה חוט , הקו , הרישום , מתייחס לחיי אדם , איך אפשר להבין את המשפט " מה היה מסמן אחריו ? " ? - אולי – מה היה משאיר אחריו ? איך היו זוכרים אותו ? כיצד היה מסכם את חייו ? . 5 בשורות " אם אדם " ובשורה " איזו דוגמה " יש רק שתי מילים . האם אפשר לחשוב על קשר בין השורות הא לה ? - אולי : חיי אדם מורכבים כמו דוגמה ( אפשר להציע לתלמידים דוגמאות של בדים , שטיחים , בגדים וכו ' , אולי אפילו משהו שנמצא בכיתה בזמן העבודה )? או עשויים מפרטים שמשתלבים זה בזה כמו דוגמה ? ואולי בכלל אי אפשר להשוות את הסדר והחזרתיות שבדוג מה לחיי אדם ? על השיר ( ללא שם ) של נעים עריידי נעים עריידי הוא משורר ישראלי דרוזי . מוטב שלא לציין את הפרט הזה מיד בתחילת העבודה – אולם הוא יעזור בבניית עוד נדבך של משמעות בהמשך ( ראו להלן ) . השיר כתוב כמעט כשיחה , כמכתב - ללא מופעים לשוניים מיוחדים - והכוח שלו נובע מהאמירה החזקה שלו : הוא הופך את הכותל המערבי מסמל יהודי - לאומי לסמל של תקוות רחבות , כלל - אנושיות , לחיים אותנטיים של אנושיות ומוסריות . ה " תפילה " הופכת להתחייבות עצמית , להצבה של קוד התנהגות פנימי בעל ערכים אוניברסליים . דווקא בתוך המציאות הישראלית הטעונה , ובמקום שהוא אחד מסלעי המחלוקת הפוליטיים הגדולים במציאות הזו ( ירושלים - ירושלים המזרחית – הכותל - הר הבית ) פותח עריידי פתח של תקווה ומציב ערכים אוניברסליים שיכולים לאחד את כל בני האדם , ושיכולים לסמן גבולות ובלמים בפני המחלוקות והשנאה . הצעות לפעילויות . 1 כדאי להפנות את תשומת לב התלמידים ל * - שבראש השיר . בדרך זה נהוג לסמן שירים שהמשורר לא נתן להם כותרת . אחרי הקריאה אפשר לבקש מהתלמידים להציע לשיר כותרת מתאימה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר