עמוד:141

הצעות לפעילויות . 1 על הדימויים והמטפורות : א . מה מתאר המשפט " חורשות הכבשים הירוקים גולשים במורדות " ? - סביר להניח שמדובר בחורש נמוך , של עצים עמוסי עלווה כצמר כבשים . ב . איך יכול ים להכחיל משמש ? מה עולה בדמיון ? ג . מה מעלה במחשבה המילה " פרחו " בשורה " בשמים פר חו עננים כ מו שושני נהר " ? איך אתם מדמיינים את העננים ? - יש כפל משמעות ב " לפרוח " – נתנו פרחים ו - עופפו , ושתי המילים יחד לוכדות את האיכות של העננים הללו . . 2 על עולם הילדות המתואר בשיר : אילו חוויות ילדות מתוארות כאן ? האם הילדים המתוארים בשיר והמצבים המתוארים בו מוכרים לכם ? - קנאה בילדה היפה , המיוחדת , ובתלמידה הטובה ; תחושה של " לא מספיק " , בדידות , התבודדות ומשחקי דמיון . . 3 על שמות התואר בשיר : א . מה יכולות להיות " עיניים אהובות " ? אהובות על ידי מי ולמה זה מעורר קנאה ? - אולי יש הרגשה שהיא ילדה שבאה ממשפחה אוהבת , מגוננת , מטפחת ? אולי לעיניים יש צבע נחשק ? ב . זו ש " ידעה להשיב תשובות " מתוארת כ " בהיר ה וזקופת קומה " . האם אתם מרגישים שהתיאור החיצוני והתיאור הפנימי קשורים זה לזה ? - שאלת ה " בהירות " והקונוטציות שלה בשיח הישראלי אינה פשוטה בכלל . מעניין לראות מה זה יעורר אצל התלמידים - אולי הסכמה ? אולי כעס ? . 4 על רב - משמעות וקריאה בין השורות : א . " אוהבת את העננים והוגה בהם סיפורים " – מה זה אומר ? האם יש משמעות לכך שהפועל א - ה - ב מופיע עוד פעם בתיאור של מושא קנאה ? - הבדידות של הדוברת מתבטאת אולי בעובדה שמושא האהבה שלה הוא העננים ושלאהבה אין קשר לחיי משפחה או לעניינים בין אישיים בכלל . אולי יש כאן התמרה של הצורך הילדי ( והאנושי בכלל , כמובן ) לאהוב ולהיות נאהבת ו " תיעולו " אל הדמיון , אל מעשה היצירה , אל האומנות : להגות סיפורים בעננים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר