עמוד:138

השילוב בין שיח כתוב לדבור מרכך ומאוורר את ההקשבה לשיר ואת ניסוח התובנות לגביו . הוא מאפשר לתובנות ולהתרשמויות חדשות לעלות גם באופן עצמאי וגם תוך כדי אינטראקציה עם אחרים – אינטראקציה אשר מתבטאת גם בניסוח משותף בכתב ש ל תשובות לשאלות על השירים . הפרק בנוי באופן שונה מהמקובל : במקום עבודה על כל שיר בנפרד מוצעת קריאה רוחבית של השירים , והתייחסות אליהם דרך סדרת שאלות משותפות . השאלות מתמקדות פחות במאפיינים הספציפיים של כל שיר , ויותר ביסודות משותפים לשירים באשר הם . עסקנו גם פ חות בשאלות של חריזה , חזרות , אורכי שורות וכד ' : היבטים שבהם הרבינו לעסוק בכתות נמוכות יותר , ושבמקומות אחרים בספר , שבהם מופיעים שירים , הקדשנו להם יותר תשומת לב . את מבנה הפרק ואת הפעילויות המוצעות בו אפשר ליישם בעבודה על כל שיר – בין אם הוא כלול בתכנית הלימ ודים ובין אם לאו . השאלות הן גנריות ונוגעות בהיבטים אופייניים לשירה ולעתים גם להבדלים שלה מפרוזה במובנה הצר ( קיומה של " עלילה " , למשל ) . תפקיד השאלות הוא יותר מאשר לחלץ מהתלמידים את ה " תשובה נכונה " - תפקידן לעורר תשומת לב ולהצביע על נקודות למחשבה . עם זאת , בהמשך להלן מוצעים ניתוחים , הערות והצעות לשאלות ולדיונים כיתתיים המתמקדים באופן ספציפי בכל אחד משירי הפרק . אפשר וכדאי לעשות בתוספות אלו שימוש לשם העמקה והעשרה , ואפשר גם להיעזר בהן כדי להצביע על משמעויות שחבל להחמיץ בשירים , או לפענח מקומות קשים ולא מובנים . השירים שנבחרו הם יחסית קצרים , ורובם אינם כתובים בשפה גבוהה . השתדלנו לבחור שירים שמשהו בעולם החוויות של ילדים בני 11 - 12 יכול להתחבר אליהם . מטרות תוכן . 1 היכרות עם כמה שירים של משוררים ישראלים . יעדים בחינוך לשוני . 1 התלמידים יתרגלו קשב והתבוננות בשירה . . 2 התלמידים יתוודעו למאפיינים שונים של שירים . . 3 התלמידים יתרגלו המשגה וניסוח במילים של רשמים ותחושות אינטואיטיביות . ראו בתכנית הלימודים בחינוך הלשוני , עמ ' 57 - 56 הישג נדרש 6 , 1

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר