עמוד:133

פעיל וסביל ( עמ ' 139 בספר לתלמיד ) ראו בתכנית הלימודים בחינוך הלשוני , עמוד 71 הישג נדרש 8 אף כי לא קל להגדיר או להסביר את המושגים ' פעיל ' ו ' סביל ' , הילדים תופסים אינטואיטיבית מושגים אלה . סטיות לשוניות הרווחות בפי ילדים קטנים , כגון ' כנס תי ' , ' הקוביות נפ ר קו ' , ' הילד נט בע בבריכה ' , מוכיחות בעליל , שביכולת הילדים להבדיל בין נושא פעיל , המציין את עושה הפעולה , לבין נושא סביל , המציין את המושפע מהפעולה ( את מקבל הפעולה ) . לדוגמה , כשהילד רוצה לציין נושא פעיל , הוא עשוי להשתמש בצורת הפועל ' כנס ' בבניין קל , המציין במקרים רבים פעולות פעילות , ונמנע מהשימוש ב ' נכנס ' בבניין נפעל , המציין בעברית במקרים רבים נושא סביל ( ' המכתב נשלח ') . הילד קלט את ההוראה ה סבילה שיש לפעלים בבניין נפעל , שאינה מתאימה למשמעות שהוא זקוק לה כשהוא מבטא את הפועל הפעיל ' כנס ' . כשהילד אומר ' הילד נטבע ' , הוא רוצה לבטא נושא סביל ( נושא המשפט המציין את המושפע מהפעולה , ולא את עושה הפעולה ) , וטבעי שהוא נזקק לשם כך לבניין נפעל המזוהה כסביל . סטיות לשוניות כאלה , הנשמעות בפי ילדים רבים , מראות שהילד הפנים את המשמעות של פעיל וסביל . לעבודה על פעיל וסביל במילה טובה ו ' מטרות אחדות : א . לימוד חלופות סגנוניות בעברית והתאמתן למטרות הדוברים / כותבים והשומעים / קוראים . ב . חינוך לראיית הלשון כמערכת גמישה ודינמית – היכולת לשנות את המבנים הלשוניים לפי נקודת המבט של הדוברים / כותבים ומוקד התעניינותם , והתחשבות באספקטים המעניינים את השומעים / קוראים . ג . הקניית שליטה בצורות הדקדוקיות של הבניינים בעלי ההוראה הסבילה ( נפעל , פעל והפ על ); הקניית היכולת להמיר צורות דקדו קיות פעילות לסבילות וההפך , וחיזוק השליטה במערכת הפועל בכללה . ד . לימוד מאפיינים של סוגות אחדות , כולל לימוד מאפיינים לשוניים - סגנוניים שלהן , ובמקרה הנידון – לימוד מקומם ותפקידם של מבעי סביל בדיווח החדשותי . יצוין שצורות הסביל , אם לא לוקחים בחשבון את הדיווח החד שותי על צרכיו המיוחדים , פחתו בעברית החדשה , והדוברים מעדיפים על - פי - רוב להשתמש בצורות פעילות . לדוגמה , הדוברים יעדיפו לומר : ' נעלו את החתול בארגז המצעים ' על : ' החתול ננעל בארגז המצעים '; או : ' פינו את התושבים מהאזור ' , ולא : ' התושבים פונו מהאזור ' . כיוון שצורות הסבי ל פחות שגורות בעברית החדשה , תלמיד בית הספר עלול להתקשות בנטיות הדקדוקיות שלהן יותר מאשר בנטיות הדקדוקיות של הצורות הפעילות . רצוי לתרגל את צורות הסביל בהקשרי מבעים שלמים , ובפעלים שאינם נדירים בשימוש הסביל בעברית החדשה . יש קשר בין מבעי סביל לבין מבעים בעלי נושא סתמי , המבקשים שלא לציין את עושה הפעולה , כגון : ' חוקרים את מנהל הבנק ' / ' מנהל הבנק נחקר ' , וכדומה . אפשר לתרגל עם התלמידים

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר