עמוד:75

" איך הרוח פולש לב רכה הק רירה / ו חורש על פניה ק מטים " - המייצגים את פניו השונים של מעגל השנה . כדאי לשים לב לנוכחותה של לשון ציורית בשיר , למשל בצירוף " פ ניני - הט ללים " , או ב " ב שמ שו השופך אגמים של זהב " . אפשר להציע לתלמידים להציג את השיר באמצעות יצירת אומנות - ציור , פסל או מיצג ( מופע אומנות י שמשולבים בו מוזיקה , תיאטרון , מחול , ציור ופיסול ) . פעילות 4 סעיף ב : על האנשת הגלים בבית השמיני רומז הפועל " מבקש " , המייחס לגל כוונה או רצון . סעיף ג : כוח הדיבור האנושי מתחדש ללא הרף ומאפשר לאדם ביטוי אישי לאורך חייו . רבים משווים את הכושר הוורבאלי למעיין נובע , בזכות הנביעה וההתחדשות שאינן פוסקות . נתן יונתן בחר גם הוא דימוי הקשור למים ולתנועה ב לתי פוסקת ומתחדשת ללא הרף – תנועת הגלים . פעילות 5 סעיף ב : הביטוי הציורי הוא " וחורש על פניה קמטים " , המתאר את האדוות ( הגלים הקטנים ) על פני המים שיוצרת הרוח . התיאור רומז על דמיון בין שלושה אובייקטים שיש ביניהם מרחק סמנטי : בריכה , שדה ופנים . הגלים הקטנים בבריכה והקמטים על פני האדם מזכירים תלמים בשדה חרוש , והשורות " איך הרוח פולש לבריכה הקרירה / וחורש על פניה קמטים " כוללות ביטויים הרומזים לשלושה שדות סמנטיים שונים . בעבודה עם תלמידים מתקשים כדאי להתחיל דווקא מהמילה האחרונה במטאפורה – קמטים , שמשמעותה זמינה יותר ל תלמידים , להוסיף את הפועל " חורש " ובמידת הצורך להציג תמונה של שדה חרוש , ואז להצביע על המשותף לפנים מקומטות ולשדה חרוש . כשהתבנית החזותית ברורה ל תלמידים אפשר לעבור למטאפורה , לבקש מהם לחשוב על בריכה ב רוח וליצור את הזיקה לחריש . זו הזדמנות מצוינת להסביר מטאפורה : תיאור מונח מתחום אחד ( אדווה ) באמצעות מושג מתחום אחר ( קמטים ) . פעילות 6 השורה החמישית בבית השביעי מסתיימת במילה " ועיגול " . לפניה פסיק המסיים חלק במשפט , והיא פותחת את החלק האחרון בו . הפסיחה – הגלישה משורה לשורה בלא עצירה תחבירית – מפתיעה את הקורא , מדגישה את המילה האחרונה בשורה וממקדת את תשומת הלב בה . המשורר ביקש להדגיש את " ועיגול " כרמז למעגליות ולמחזוריות ברצף השנים . לתלמידים הזקוקים להסבר פשוט יותר , כדאי להפנותם לצירוף " נורא עייפים " , שהמשורר " פירק " וקבע כל א חד מרכיביו בשורה אחרת . המשורר יכול היה לכתוב " וראה איך גני התפוח / עייפים אחרי הקטיף " , אך בחר להקדים ל " עייפים " את " נורא " הלקוחה מלשון הדיבור ולהוסיף כך לשיר קלילות ושובבות . פעילות – 8 הפנייה לפעילות מתוקשבת פעילות כתיבה : כתיבת מכתב אישי לעצמי , עם בקשות ומחשבות לקראת השנה החדשה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר