עמוד:49

בשנת תשע " ד פורסם מסמך רחב יריעה אשר מטרתו הייתה להציג את התמורות שחלו במאה 21-ה ואת ההשלכות שלהן על תחום החינוך . אחת מן ההמלצות של ועדת המומחים שחיברה את המסמך התייחסה לתחום הפיתוח של היכולות האורייניות : " הוראה באמצעות פיתוח דיאלוג אקדמי פורה משותף , הדדי , פתוח וחקרני , רציונלי ומחייב לידע דיסציפלינרי – שיח שגם מספק ללומדים כלי חשיבה וגם מרגיל אותם לדפוסי חשיבה פוריים " . דרך הוראה זו באה לידי ביטוי בין היתר בבית הספר הניסויי קהילתי ברמות חפר , הפועל כבר כמה שנים על - פי מודל למידה הנקרא " דיאלוג יצירתי " . לפי מודל זה בית הספר הוא סביבה שמתרחשים בה דיאלוגים בכמה הקשרים : בין אדם לבין ידע , בין אדם לאדם ובין אדם למקום . הלמידה על - פי מודל זה כוללת עבודת חקר קבוצתית והצגת הידע הנרכש באמצעות עבודה יצירתית המועלית לפני תלמידים , הורים ואורחים ( " בימת שיתוף " ) . מגוון המיומנויות שהתלמידים רוכשים באמצעות הלמידה על - פי מודל זה הוא רחב וכולל פיתוח חשיבה גמישה , ניסוח עמדות והבעתן ועוד . לכ ך יש להוסיף שני ממצאים נוספים : ממוצע הציונים של תלמידי בית הספר במבחני הבגרות עלה על ממוצע הציונים הארצי , ועמדתם של התלמידים לגבי הלימודים בשיטה זו הייתה חיובית . ( בהמשך תוכלו לקרוא בהרחבה על חשיבות העיסוק בשיח הדבור – בפרק " שכלול כישורי שיחה ושיח דבור ") העבודה בסביבה מקוונת מבליטה עוד יותר את חשיבות העבודה במסגרות של קבוצות או זוגות וזאת מכיוון שמסגרות אלה מאפשרות התמודדות קלה יותר עם ריבוי המידע הקיים ברשת האינטרנט . כמו כן , אפשרויות ההתקשרות בין האנשים העובדים בסביבה מקוונת פשוטות , גמישות וזמינות . רעיון השיתופיות הולך ומחלחל לתוך החברה שאנו חיים בה . הוא משתקף בפרויקט הויקיפדיה , בקיום פורומים של קבוצות שונות בעלות מכנה משותף החולקות את הידע ביניהם , ברשתות חברתיות כמו " פייסבוק " , המשמשות בין היתר במה למי שמחפשים סיוע בנושא מסוים ( חיפוש עבודה , חיפוש קרובים ו כדומה ) . השיתופיות נוכחת גם בעולם הילדים . במחקר שנעשה בקרב כ - 1000 ילדים ישראלים בגיל 18 - 6 נשאלו הילדים על ההשפעה של משחקי המחשב על חייהם . אחת השאלות ששאלו את הילדים הייתה : " מה אתם הכי אוהבים במשחקי המחשב ? " . בין התשובות הפופולריות שעלו נמצאה התייחסות לאפשרו ת לשחק עם חברים ועם שחקנים אחרים . כמו כן , נשאלו הילדים : " מה למדתם מהמשחקים הדיגיטליים ? " . 102 ברנדס , ע ' ושטראוס , ע ' ( עורכים ) ( תשע " ד ) . חינוך לחברה של תרבות ודעת : תמורות במאה ה - 11 והשלכותיהן . ירושלים : האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים . 103 ברנדס , ע ' ושטראוס , ע ' ( עורכים ) ( תשע " ד ) . פרק רביעי : המלצות . חינוך לחברה של תרבות ודעת : תמורות במאה ה -11 והשל כותיהן ( עמודים . ( 007 - 99 ירושלים : האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים . עמוד . 011 104 צוקרמן , מ ( . ( 1101 ארגון לימודים מחדש ושינוי דגשים לימודיים , סקירה מוזמנת כחומר רקע לעבודת ועידת המומחים לנושא " מחקר מתווה - דרך : הצעה לארגון לימודים מחודש " . http : // education . academy . ac . il Waismann , C ( ed . ) . ( Aug , 2013 ) . Kids & digital games . MindCet . Tel - Aviv . / http : // www . mindcet . org / % d 7 % a 4 % d 7 % a 8 % d 7 % a 1 % d 7 % 95 % d 7 % 9 e % d 7 % 99 % d 7 % 9 d

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר