עמוד:12

הדגמה ( modeling ) והמללה בקריאת טקסטים עיוניים בכיתה - המורים יכולים לקרוא את הטקסט הנלמד תוך כדי הדגמה של שאילת שאלות על הטקסט , כמו : " מה אני חושבת על מה שנאמר ? " , " מה אני יודע על הנושא ? " , " מה מחדש לי הטקסט ? " , " האם מקור המידע אמין וראוי ? " , " האם המידע רלוונטי לנושא ולמשימה ? " , " מה עוד קרא תי בנושא ? " ו "היכן עוד אפשר למצוא חומר בנושא ? " . שאלות אלה יכולות ללוות כל קורא וקוראת במהלך קריאת הטקסט ולעלות לדיון בקבוצה או בכיתה כולה . שאילת שאלות זו עומדת בבסיס ההתבוננות הביקורתיות החיונית לקריאה של טקסטים עיוניים . הרחבת הידע האישי וארגונו - קריאה , ה בנה ולימוד של טקסטים עיוניים נבנית על ידע מסוים קודם בנושא ועל התייחסות לידע הזה . לצד ההרחבה , חשוב לעמוד על דרך ארגונו של המידע . ארגון הטקסט על ידי שכתובו לתבניות קבועות – שלד לכתיבה , מילות מפתח ומבני משפט מתאימים . מעורבות המורה בכתיבה העיונית - הנחיית התלמידים באמצעות בקרה של הטקסטים השונים הן מבחינת התוכן והן מבחינת המבנה והלשון ובהתאמה לסוג הטקסט הנלמד . קבוצות תלמידים יכולות לפעול יחד על - פי מהלכים אלה בין ביצירת טקסט משותף ובין ביצירת טקסטים נפרדים המבוקרים על ידי עמיתים . בהוראה של כל סוגה חשוב לעמוד על המאפיינים הייחודיים לה . לצד המידע הרב שמצוי בפרסום של משרד החינוך , אפשר להסתייע במאמר " סוגות עובדתיות בבית הספר היסודי " . בעת ההוראה של טקסטים עיוניים בכלל ושל טקסטים למטרות מידוע , תיאור והסבר בפרט , כדאי לבקש מהתלמידים להצביע על נושא הטקסט על ידי ניסוח משפט קצר המגדיר אותו . ברמת המטא כדאי לעמוד על מאפייני המבנה : איך בנוי רצף הטקסט , מהי החלוקה לפסקות ומה דרכי הקישור ביניהן . כך לדוגמה בכתבה עיתונאית סדר הפסקות אינו תמיד כרונולוגי ולפעמים מתחיל מהחדש וממשיך אל הידוע . אחד המאפיינים של טקסטים למטרות מידוע , ת יאור והסבר הוא שימוש מרובה במושגים . על המורים לבחון את הטקסט ולהחליט , בהתאם להיכרות ם עם התלמידים , אם אפשר לבקש מהתלמידים לאתר את המושגים בעצמם או אם מוטב להגדיר את הלקסיקון להבנת הטקסט לפני הקריאה . 13 מור , א ' , גביע , נ ' , ושחר , ת ' ( . ( 2001 טקסטים עיוניים בכיתה : לקרוא , לכתוב , לשוחח . בתוך : ד ' וולף וד ' הלוי -דרזנר ( עורכות ) , טקסטים עיוניים בבית הספר היסודי ( עמודים . ( 42 – 27 משרד החינוך . 14 מתוך תכנית הלימודים חינוך לשוני עברית – שפה ספרות ותרבות , אתר משרד החינוך , לשונית " עולמות שיח וסוגות" http : // cms . education . gov . il / EducationCMS / Units / Tochniyot _ Limudim / Chinuch _ shoniLe / TochnitLi / mudim / olamot 15 וולף , ד ' ( . ( 2001 ( עיבוד ) . סוגות עובדתיות בבית - הספר היסודי . בתוך : ד ' וולף וד ' הלוי - דרזנר ( עורכות ) , טקסטים עיוניים בבית הספר היסודי ( עמודים . ( 54 - 43 משרד החינוך .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר