עמוד:10

רפלקציה על החיים ועל הידע האישי באמצעות הטקסט : שימוש בתובנות שנאספו במהלך הקריאה גם בעולם המציאותי ( של הקוראים ) . התרחקות מן הטקסט : הערכה וביקורת של הקוראים לגבי רכיבים שונים בטקסט ( תוכן וצורה ) , ולגבי תהליך הקריאה של עצמם . " מילה טובה מאוד ו " רואה במפגש עם טק סטים מעולם השיח הספרותי שילוב בין תהליכים של למידה בתחום הדעת ( ספרות ) לבין הזמנה לחוויה אסתטית , רגשית ( מה שספרות " יודעת " לעשות לנפש האדם ) . בשלב זה של לימודיהם התלמידים נדרשים בין היתר לקריאה מדויקת , שוטפת ומוטעמת של טקסט סיפורי , לאפיון דמויות ולהבנת רצף האירועים , הנסיבתיות , נקודות המפנה ונקודת התצפית בסיפור . במפגש עם יצירה שירית התלמידים נדרשים בין היתר לזיהוי מאפייני השיר , לזיהוי הלשון הציורית והשימוש היצירתי - חדשני בשפה , להבנת משמעויות מפורשות וסמויות . יצירות ספרות מזמנות לקוראים התבוננות בעצמם , בעולמם ובערכיהם , וגיבוש עמדה אישית בנוגע לנושאים ולמסרים ביצירה . הצפת משמעויותיה של היצירה והמשגתן יכולות להיעשות בכתב או בעל - פה , ויש בהן משום הזדמנות להשבחה של כישורי ההבעה מבחינת אוצר המילים , המורפולוגיה והתחביר . הפעילות הראשונה אחרי קריאת שיר או סיפור היא בדרך כלל שיחה בכ יתה על הרשמים השונים שהוא מעלה בקוראים . לעתים אף נעשה שימוש בדימויים חזותיים , המעוררים את הדמיון ועוזרים לתלמידים להמלי ל ולהמשיג את הרשמים הללו . פעילויות אלו מנוסחות באופן פתוח ומאפשר דיו כך שהתלמידים יוכלו להביע את דעתם בלי שיידחקו אל " התשובה הנכ ונה " ; מצד שני , התלמידים מתבקשים גם לפרט ולדייק בתגובות שלהם , ולא להסתפק באמירות כמו " משעמם " , " יפה " וכדומה . מומלץ לא לדלג על השלב הזה ולא לקצר אותו , אלא לאפשר לתלמידים לשהות עם הטקסט ולהגיב אליו באופן בלתי אמצעי לפני העיסוק המושכל במאפייניו . חשוב , כמובן , לה תייחס לכל התגובות כלגיטימיות ולראות כיצד הן מקדמות את השיחה ( דוגמאות לכך נמצאות במד "ל המפורט לכל פרק ) . השלב הזה מקרב את הקוראים לטקסט , מעורר מוטיבציה להמשך הלמידה ומאפשר עיסוק במאפיינים האסתטיים מתוך סקרנות ונגיעה אישית . המפגשים עם טקסטים ספרותיים בספר הלימוד " מילה טובה מאוד ו " מבוססים על גישה הרואה בקריאה תהליך אינטראקטיבי המתרחש בהקשר החברתי - תרבותי של הקוראים , ולכן נותן מקום לפרשנויות רבות . הטקסט מקבל משמעות מתוך הפרשנויות השונות של קוראיו , מתוך קולם של המחברים ומיחסיו עם טקסטים אחרים . המפגש בספר הלימוד עם יצירות הספרות ( הלקוחות , על - פי הכוונת המשרד , מארבעת מעגלי היצירות של הנספח לת " ל ) מציע מסד תרבותי משותף לחלקים השונים בחברה הישראלית , ובמקביל מציע את הספרות כ כלי ביטוי אישי המתאים לאוכלוסיות מגוונות . בפעילות סביב יצירות הספרות הודגשו מאפייניו של עולם השיח של הספרות : שימוש ייחודי בשפה , מבנה היצירה , רכיביה וכדומה . האמצעים הספרותיים השונים הודגמו לשיעורין מתוך כוונה שהמפגש עם היצירה הספרותית יהיה מהנה , חווייתי ויאפשר בניית נדבך נוסף בדרכים לקריאת ספרות . לכן , הוראת הספרות – השירה והסיפורת – " מפוזרת " לאורך הספר . 10 שם , עמוד . 45

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר