|
עמוד:148
עלוב ומרוט . צריך להניח שאין לתלמידים תמונה של " תחנה מרכזית " בדומה לזו שהייתה בתל אביב , ולכן יידרש תיאור של המורה . . 2 השיר כולו מבוסס על דימוי אחד , מרכזי מאוד בתרבות שלנו : סיפור סינדרלה , שבו קורה הבלתי אפשרי : נערה שאין לה דבר הופכת לסיפור הצלחה . . 3 על מה לדעתכם חולם הילד : למצוא את נעל הזכוכית כדי למצוא נסיכה – או למצוא אותה כדי שהבלתי אפשרי יקרה לו עצמו ? - כשממשיכים לקרוא את השיר , רואים שקרוב לוודאי שהתשובה השנייה היא הנכונה . . 4 מה קורה ברגע שבו הופכת " רגל יחפה לרגל נסיכה " ? - זהו רגע שנתפס כרגע של השתנות , כשהאפשרויות נפתחות , והאדם יכול לראות את גורלו משתנה ( או לקוות לכך .. ) . 5 מה פירוש " לארגן מכירת חיסול או מכירת סוף עונה " ? למה הילד משתוקק לכך ? - אמנם ההסבר מופיע בהערת השוליים , אך כדאי לוודא שהעניין ברור : כשיש מכירה , יותר אנשים יכולים לקנות / לזכות בכרטיס כניסה ל " אפשרות של סינדר לה " . לא רק לנערה אחת , אלא לכל אחד יכול להיות סיכוי לזכות בהזדמנות הזו . - אפשר לשאול את התלמי דים אם הם יכולים לחשוב על משהו שקורה בתרבות שלנו , שלכאורה מזמין יותר אנשים ל " אפשרות סינדרלה " . אפשר לחשוב על תכניות כמו כוכב נולד , מאסטר שף וכו ' . בלי קשר לעמדה כלפי התכניות האלה ( וכלפי המיתוס של " סינדרלה " ) – הן כמו מכירות חיסול שמאפשרות ליותר אנשים להיכנס למשחק , לנסות את מזלם ואולי להצליח . . 6 ואפשר לשאול : מדוע לדעתכם כתוב בשיר " הייתי ילד " ? - אולי כדי שנאמין שהדובר בכלל חשב על סינדרלה ( כי אגדות לא חיות בתודעה של מבוגרים )? ואולי מובעת כאן , במובלע , עמדה ביקורתית של הכותב ? כי רק ילדים מאמינים לאגדות כאלה , ורק הם יכולים לקוות שהבלתי אפשרי יקרה לכולם . כך גם תכניות כמו " מאסטר שף " , " כוכב נולד " וכו ' – הן אשליה והבטחה למשהו לא אמיתי . פעילויות 3 תהליך הבחירה בשניים מבין השירים הוא שלב של התכווננות ומודעות למה שיש בשיר והתחלה של יצירת קשר אישי עם השיר . עדיין אין כאן ניתוח , תביעה למתן פשר או להבנה מלאה , אלא העלאה למודעות של מה שקורה לנו בזמן קריאת שיר ומה יוצר קשר ראשוני אתו . הבחירה בקטע מהשיר ומזמינה את התלמיד להתבוננות עמוקה יותר ומהדקת את החיבור בינו לבין השיר . אולי יהיו תלמידים שיתקשו לבודד מתוך השיר כולו משפט או שורה שמדברים אליהם . הם יוכלו להתייחס לשיר רק כמכלול . במקרה זה , אפשר לעבור בין התלמידים , ולבקש מתלמידים מתקשים בכך לקרוא את השיר בקול עבורכם . הקריאה בקול עוזרת לעתים להפנות
|
|