עמוד:142

- כדאי להפנות את תשומת לב התלמידים לכך ש " מראשית הסתיו האפור ועד סוף הקיץ הצהוב " מכסה למעשה את כל עונות השנה – סתיו , חורף , אביב וקיץ . כלומר – השנה כולה . במלים אחרות – תמיד , כל הזמן . ב . לשיר קוראים " תמונה " , הוא נפתח בתיאור נוף , ואז מופיעה השורה " ואנחנו היינו עוד ילדות " . כדאי להפנות את תשומת הלב למעין תנועת " זום אין " – מהטבע א ל הילדות של ה " אנחנו היינו " , מהילדות של חברת הילדים – אל הילדות הפרטית . ג . אפשר להפנות את תשומת הלב לכך ש " אוהבת את העננים והוגה בהם סיפורים " מתחבר עם " בשמיים פרחו עננים כמו שושני נהר " – כאילו שהדימוי הזה , המבט על העננים כעל שושני נהר , הוא משהו שהילדה ההוגה סיפורים שהפכה למשוררת , ראתה / דמיינה / המציאה . על " חוט " של חיה שנהב " חוט " הוא שיר - הרהור , מין בחינה של אופציה שעולה במחשבה , אחת מהמוכרות לנו ביותר - " מה היה אילו " . שירים כאלו אינם יוצאי דופן אצל חיה שנהב , שפעמים רבים מעלה בשיריה מחשבות , הרהורים , בחינה מעודנת של רעיונות פילוסופים בדרך שירית . אפשר לומר , שאת השיר מניעה התשוקה לראות במבט - על , ממעוף הציפור את ה " סך הכול " או את ה " משמעות " של חיי אדם . לראות את כל מהלך חייו על רצף אחד , את האופן שבו דבר הוביל לדבר בדרך המיוחד שבה התנהלו חייו . הדבר , כידוע , אינו קל . קשה מאוד למתוח את החוטים מהעבר אל ההווה ואל העתיד ולדעת שאנו אכן קוראים נכון את מפת חיינו . אילו , אומרת חיה שנהב , היה לכך ביטוי גרפי ממשי ( ה " חוט " ) היינו ממש יכולים " לראות את זה " . כדאי לשים לב , שהשיר הזה אינו מונע על ידי רגש , זי כרון או חוויה אלא מחשבה , התעניי נות , סקרנות ( שכמובן יש להן ממד רגשי , אישי , נוגע , אך לא הוא שנמצא בחזית ) . הצעות לפעילויות . 1 האם לדעתכם השיר הוא על אדם שמושך חוט על האדמה , או שחיה שנהב רוצה לומר משהו אחר , מתעניינת במשהו אחר ? ואפשר גם לנסח כך : . 2 מה " עושה " השיר הזה ? האם הוא מתאר זיכרון ? רגש ? משתעשע במחשבה ? מבטא רעיון בדרך מיוחדת , בלי ממש לומר למה הוא מתכוון ? - השיר כולו הוא מעין הרהור מתמשך , הכתוב באופן מטאפורי , על חיי האדם , על מעשיו ועל דרכו בעולם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר