|
עמוד:91
רצוי לתרגל את הדגמים השונים הן באופן פסיבי – לבחון את הצורות השונות ולנתחן , והן באופן אקטיבי – לכתוב מ שפטים בדגמים שונים לצרכים סמנטיים ותקשורתיים שונים . אפשר להפנות את התלמידים לבדוק הוראות שימוש על אריזות תכשירים ותרופות , או סיסמאות פרסומת , ולחבר הוראות שימוש בדגמים הנתונים או בדגמים אלטרנטיביים . ראו בתכנית הלימודים בחינוך הלשוני , עמ ' 70 הישג נדרש . 8 שם הפועל בהוראות ובהמלצות פעילות - 8 הפנייה לפעילות מתוקשבת נושא הפעילות : שימוש בשמות פועל בתמרורים . *** " זאת דעתי , ומה דעתך ? " ( עמ ' 42 בספר לתלמיד ) במרכזו של הפרק עומד טקסט טיעון , דגם המשמש את כותבי הטקסטים או את הדוברים , המציגים טענה ורוצים להוכיח אותה . הטקסטים בספר המודפס עוסקים בעולמם של ה תלמידים – עניינים שעולים במסגרת בית הספר ; הטקסט שבמרכז הפעילות המתוקשבת עוסק בשאלה סביבתית – האם לבנות בשטח של שמורת טבע או לקיים אותה ( מלשון קיימות )? מבנה הטיעון מכוון לשכנע את ה קוראים או המאזינים בנכונות הטענה ( העמדה , הדעה ) . לכן המשכו יהיה ביסוס לטענה : נימוקים , דוגמות , הסברים , נתונים ועובדות . במבנה הקלסי הטענה תבוא ( לרוב ) בפתיחה , ובסיום תנוסח המסקנה , הנובעת מהטיעון . זה מבנה בסיסי , שכיח ושימושי ביותר בקריאה ובכתיבה בבית - הספר . יכולים להיות שינויי ם קלים במבנה . הפרק מתאים לעבודה עצמית של התלמידים . שלושה פרקים העוסקים בטיעון הפרק הזה הוא הראשון בין כמה פרקים העוסקים בטקסט טיעון , ומומלץ ללמד אותו בראשית השנה . טקסט הטיעון מוביל גם לפרק הבא - יש גבול ( שעניינו רצח יצחק רבין ); לצד הנושא הערכי המשמעותי , הפרק מזמן לתלמידים תרגול והעמקה באותו נושא אורייני . בפרק שאחריו – מציירים על הקירות מעלה לדיון את השאלה על תרומתה של אמנות הרחוב לסביבה ולתושבים . אפשר ללמד את שלושת הפרקים ברצף , ולהבנות את העיסוק בטיעון ובדיון , תוך היעזרות במחוון שבעמוד . 47
|
|