|
עמוד:194
אפשר להראות לתלמידים שגם בסיפור הזה , כמו בקודם , הלל מקבל באופן זמני את עמדת הנוכרי כדי להביאו למקום שבו הוא , הלל , מעוניין . הוא לכאורה נותן לנוכרי את מה שהוא מבקש – משפט ממצה אחד , אך סוף התהליך הוא - ומכאן צריך להתחיל ללמוד . אפשר להזכיר את הביטוי " על רגל אחת " , שנגזר מהסיפור הזה : לומר שזה ביטוי נפוץ בימינו , לשאול מי מכיר אותו ולבקש ד וגמאות לשימוש בהקשר . כיום , יש לציין , לביטוי אין כמעט משמעות שלילית , אלא בד " כ כוונתו למסירת עיקרי הדברים בקיצור ובלי לפרט , או לפעילות מהירה וקצת שטחית ( " את יכולה להסביר לי את זה על רגל אחת ? אני ממש ממהרת .. " ) פעילות 13 התשובה הנכונה היא ב . אפשר להפנות את תשומת לב התלמידים למשמעות הסימבולית של פעולתו של שמאי : מי שעומד על רגל אחת ( כפי שמבקש הנוכרי ) אין לו בסיס איתן , וקל לדחוף ולערער אותו . כך גם הלימוד של מי שלומד את התורה בשטחיות ובלי יסודות איתנים – רעוע ולא עמוק אפשר להראות לתלמידים שגם בסיפור הזה , כמו בקודם , הלל מקבל באופן זמני את עמדת הנוכרי כדי להביאו למקום שבו הוא , הלל , מעוניין . הוא לכאורה נותן לנוכרי את מה שהוא מבקש – משפט ממצה אחד . אך תשובתו מראה שמדובר בתהליך ושזו רק התחלת הדרך " ומכאן – לך ולמד " . אפשר להזכיר את הביטוי " על רגל אחת " , שנגזר מהסיפור הזה : לומר שזה ביטוי נפוץ בימינו , לשאול מי מכיר אותו ולבקש דוגמאות לשימוש בהקשר . כיום , יש לציין , לביטוי אין כמעט משמעות שלילית , אלא בד " כ כוונתו למסירת עיקרי הדברים בקיצור ובלי לפרט , או לפעילות מהירה וקצת שטחית ( " את יכולה להסביר לי את זה על רגל אחת ? אני ממש ממהרת ) " . אפשר לומר , שהלל דן את הנוכרי לכף זכות . אילו חשב שהאיש עצלן וחסר סבלנות – ספק אם היה מסכים ללמדו . ושמאי – ההיפך . " אל תעשה לחברך מה ששנוא עליך " : אפשר לראות שהכלל של הלל יכול להוות בסיס להתנהגות מוסרית – איש אינו רוצה שירכלו עליו , יגנבו ממנו , ישפילו אותו וכד ' . אבל יתכן שיהיו תלמידים שיחשבו שיש דברים חשובים מזה , או ישתוממו שאלוהים לא מוזכר כשמדובר על התורה . פעילות 14 אפשר לומר , שהלל דן את הנוכרי לכף זכות . אילו חשב שהאיש עצלן וחסר סבלנות – ספק אם היה מסכים ללמדו . ושמאי – ההיפך . אפשר לראות שהכלל הזה יכול להוות בסיס להתנהגות מוסרית – איש אינו רוצה שירכלו עליו , יגנבו ממנו , ישפילו אותו וכד ' . אבל יתכן שיהיו תלמידים שיחשבו שיש דברים חשובים מזה , או ישתוממו שאלוהים לא מוזכר כשמדובר על התורה .
|
|