|
עמוד:17
שכלול כישורי שיחה ושיח דבור " השיח האורייני משרת את המשתמשים בשפה בהקשרים טבעיים שונים , אך הוא גם קשור קשר אמיץ להשכלה ולשפה הכתובה , דהיינו : לאוריינות במובנה המסורתי . אוריינות שיח היא היכולת להבין ולהפיק בעל - פה ובכתב טקסטים במגוון עשיר של עולמות ידע ובנושאים מורכבים . התכונות המרכזיות של טקסטים אלה הן : רמת מפורשות המותאמת לידע המשוער של קהל היעד , מארג טקסטואלי מסומן היטב לשונית ( קישוריות ) וארגון - על נהיר ( לכידות ) , שימוש גמיש ורגיש להקשר באמצעים לשוניים בהתאם למוסכמות תרבותיות והלימה לכוונת התקשורת , לנסיבות השיח ולסוגה , דיוק ומורכבות לשוניים ( שימוש באוצר מילים מדויק ובמבנים דקדוקיים מורכבים לפי מטרת התקשורת ) . מאגר הסוגות מתרחב עם הגיל ועם ההשכלה , הטקסטים שהילדים מייצרים הופכים להיות הולמים את מוסכמות הסוגה , במקביל הם לומדים לזהות את הסממנים האלה ולהסתייע בהם בקריאה והאזנה ( שם , עמ ' . ( 86 – 42 בפעילויות ההבעה התלמידים מתוודעים אל מבנה הסוגה ואל המאפיינים הלשוניים שלה ולומדים להפיק טקסט משלהם בעזרת המבנה . פעילויות המציעות תהליך מכוון ומונחה לשכלול ההבעה בעל - פה ובכתב נמצאות לאורך כל פרקי הספר . בפרק זה נפרט על אודות ההבעה בעל - פה . העידוד להרחיב ולהעמיק מצבי שיח בכיתה ולאפשר מבע מורחב בעל - פה נתמך בדבריו של רובין אלכסנדר . הוא מתאר את ההוראה הדיאלוגית או את השיח המקדם בכיתה : " טענתו של ויגוצקי שלפיה ' הכיוון האמיתי של התפתחות החשיבה אינו מן היחיד אל החברתי , אלא מן החברה אל היחיד ' קרובה להסבריו של באחטין על ההשפעות החברתיות והסמיוטיות בהתפתחות החשיבה , והדיאלוג הוא אמצעי רב עוצמה להתערבות של קבוצת השווים או של 22 בלום - קולקה , ש ' וחמו , מ ' ( . ( 2010 פרק : 1 מבוא : כשירות תקשורתית , שיח אורייני ושיח עמיתים . בתוך : ש ' בלום - קולקה ומ ' חמו ( עורכות ) , ילדים מדברים , דפוסי תקשורת בשיח עמיתים ( עמודים . ( 41 - 5 תל - אביב : מטח – המרכז לטכנולוגיה חינוכית . עמודים . 24 - 23 תלקיט כתיבה תלקיט הכתיבה משמש כלי להערכה פנימית בהתאם לחוזר מנכ " ל בנושא מבחנים פנימיים מאוגוסט 2012 המנחה לשימוש מושכל במבחנים פנימיים ולשילוב כלי הערכה מגוונים . התלקיט הינו אוסף נבחר של עבודות כתיבה שיכולות להימצא בעיצומו של תהליך ( טיוטות ) או המוצגות כתוצר מוגמר אוסף עבודות הכתיבה מציג את הידע של התלמיד , יכולותיו והישגיו והן את מידת השקעתו בלמידה ומידת התקדמותו בהקשרים שונים ובסוגות שונות . תלקיט הכתיבה משקף תהליכי הל " ה , הוראה - למידה הערכה , המקדמים למידה משמעותית בתחום העברית . התלקיט מאפשר למורים מעקב איכותי ורציף אחר התפתחות יכולות הכתיבה של התלמידים בפרקי זמן מוגדרים לאורך השנה . בעבור התלמידים מהווה התלקיט אמצעי ללמידה על תהליכי כתיבה ועל עצמם ככותבים . הוא מתאים למגוון תלמידים , משקף גישה התפתחותית ומאפשר תיעוד אישי של תהליך הלמידה ותוצריו ( מתוך ת לקיט כתיבה , אתר האגף לחינוך יסודי )
|
|