עמוד:186

רוחה , לאמור מתאר את נוף המציאות מול הנוף הרחוק של ילדותה . המשותף לשני הנופים – עצי האורן המחטניים הצומחים ברוסיה הקרה , המושלגת , ובישראל החמה , המאובקת . השיר נפתח בשתי שורות שבולטת בהן השלילה : " כאן לא ... כאן לא ... " . הבית השני כולו ביטויים של געגוע – לצלילי הקרח של המחטים הקפואות , לשלג , לפלג הקפוא ולשפה שחדלה לשמוע . את התסכול שהיא חשה הדוברת מבטאת בבית השלישי , באימאז ' המציג את ציפורי המסע - " כ שהן ת לויות בין ארץ ו שמים " , ובאמירה הגלויה - " את ז ה הכ אב של ש תי המולדות " . עם האורנים שייצגו שתי סביבות שונות , שני נופים שונים , הדוברת מזדהה , כפי שעולה מן הבית האחרון , והיא חשה תחושה חזקה של זהות חצויה . השיר מוצע בפרק כפעילות למתעניינים . לפני קריאת השיר כדאי לוודא שה תלמידים מכירים את המילי ם " קוקייה " , " מצנפת " , " מחטים " ( כמחטי האורן ) . הצעה חלופית לפעילות 18 השיר נפתח ב מילה " כאן " , אבל מיד אחריה יש תיאור של " שם " - מקום רחוק ושונה מאוד , שבו עברה ילדותה של הדוברת . מה מזכיר לה את המקום הרחוק הזה של ילדותה ? א . היא אולי מטיילת בין עצי אורן שמזכירים ל ה את האורנים בארץ ילדותה ב . היא אולי קוראת סיפורי אגדות שסיפרו לה כשהי יתה ילדה ג . היא אולי רואה בחלון צפרים שנודדות מהארץ הרחוקה שבה גרה פעם איזה משפט בשיר עזר לכם להחליט ? . 1 " צלצול המחטים : היה היה - - - " . 2 " רק ציפורי מסע יודעות – כשהן תלויות בין ארץ ושמים" " . 3 בצל האורנים האלה כל ילדותי שקמה לתחייה" פעילות 19 א . הבחירה היא צירוף של ניגודים : ל " מולדת " קונוטציה חיובית , ואילו ל " ארץ נוכרייה" קונוטציה שלילית . המקום שהדוברת מתייחסת אליו בביטויים אלה הוא המקום שנולדה בו , מולדתה הרשמית ; אבל רגשית ומנטלית היא איננה חשה שזוהי מולדתה , ומבחינתה זוהי ארץ זרה , נוכרייה ; את מקומה תפסה המולדת ה " חדשה " – ארץ ישראל . ב . עם זאת , הגעגועים למולדת הישנה מכאיבים , ומכאיבה גם הידיעה שלעולם תהיה זרה לכל אחת משתי המולדות ; בראשונה כבר איננה חיה , אך מתגעגעת לילדותה שעברה עליה שם . בשנייה היא חשה זרו ת מסוימת משום שלא נולדה בה והגיעה אליה בבגרותה . אפשר לקשר בין פעילות זו והפעילות המתוקשבת בפרק מאתיופיה לירושלים , העוסקת בכתיבת סיפורי עלייה . יש להניח שבסיפורים שהתלמידים כתבו יש אזכורים הנוגעים לרגשותיהם של המספרים לשתי המולדות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר