עמוד:175

יתכן שכדאי לשוחח עם התלמידים ולפתוח מרחב של שיח דבור על הנושא - לפני הכתיבה . כדאי להזכיר לתלמידים שטקסט שכנוע נפתח בהצגה של הנושא והעובדות , במתן דוגמאות , בהצגת עמדת הכותב , מתן דוגמאות לעמדתו , ובמקרה זה גם קריאה לפעולה . *** לא עמדו מנגד ( עמ ' 212 בספר לתלמיד ) הפרק עוסק בהצלת יהודים במהלך השואה – נושא שהתלמידים שומעים עליו בדרך כלל בטקסי יום הזיכרון לשואה ולגבורה אך אינם מכירים אותו לעומק . טקסט המידע הראשון מציג את חסידי אומות העולם – מי הם ומדוע זכו למעמד מיוחד , וקטעי המידע שאחריו מאירים מקרוב את דבריהם של ניצולים ושל מצילים . הטקסט הספרותי הראשון לקוח מהספר ו " איך קוראים לך עכשיו " מאת תמי שם טוב , המתאר את הצלתה של ילדה יהודייה מהולנד בידי אנשים שאחרי המלחמה הוכרו כחסידי אומות העולם . הקטעים מהספר מאפשרים לתלמידים להכיר מקרוב את המצוקות הרגשיות של הילדה שהופרדה ממשפחתה ונאלצה לחוות מעבר אחרי מעבר , פרדה אחרי פרדה , את הסיכון ואת הקשיים האובייקטיביים של המצילים ואת הקשר הנוגע ללב שקיים האב עם בתו הקטנה באמצעות מכתבים מצוירים . הפרק נחתם במקאמה " חסידי אומות העולם " מאת חיים חפר – טקסט של פרוזה מחורזת המביע השתאות והערכה נוכח בחירותיהם האמיצות של המצילים ומדגיש את החוב העצום שחייב להם העם היהודי . מטרות תוכן . 1 היכרות עם המושג " חסידי אומות העולם " והבנת הרציונל שמאחורי מפעל ההכרה במצילי יהודים בזמן השואה . . 2 הבנת המשמעות של ערכים הומניסטיים ( אנושיות , חמלה , הצלה ) ועיסוק בזיקה של הנושא ל חיינו היום . יעדים בחינוך לשוני . 1 התלמידים יתבוננו בביטויים ציוריים ויאירו בעזרתם נקודות מפתח בטקסט . . 2 התלמידים יזהו תת - נושאים בטקסט מידע . . 3 התלמידים יבחינו בחזרות בטקסט אומנותי . . 4 התלמידים ישאלו שאלות על פי רמיזות בפרק מספר

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר