עמוד:9

בפעילות 3 מופיעים במפורש מצבי כפל שונים לכל תרגיל . לאחר מתיחת הקווים , התלמידים מגלים כי לתרגיל 4 × 3 מתאימים האריחים בצבעים אדום וכחול , וכי לתרגיל 2 × 4 מתאימים האריחים בצבעים ורוד וסגול . לתרגיל 3 × 3 מתאימים האריחים בצבע צהוב . אפשר לשאול את התלמידים אם אריחים נוספים יכולים להתאים לאותו תרגיל ומדוע . לתרגיל 4 × 4 אין צבע מתאים , ואפשר לשאול את התלמידים כיצד יש לצבוע אריחים המתאימים לו . כדי לצבוע אריחים המתאימים לתרגיל 2 × 3 אפשר לצבוע בצבע אחד 2 קבוצות של 3 אריחים ובצבע אחר 3 קבוצות של 2 אריחים , כיוון ששני הגורמים – מספר הקבוצות ומספר האריחים בכל קבוצה , מתחלפים ביניהם . עמודים -8 7 פעילות 4 עוסקת אף היא בשני מצבי כפל לאותו תרגיל , הפעם על ידי ציור קבוצות , במטרה להחליט באיזה מהם נוח יותר להשתמש לפתרון תרגיל נתון . הכוונה היא שחשיבה על שתי דרכים אלו ובחירת הדרך היעילה מביניהן תסייע בפתרון תרגילי כפל , בייחוד לתלמידים שאינם זוכרים את עובדות הכפל בעל - פה . חשוב לציין , כפי שכתוב בהערה בתחתית העמוד , שילדים שונים יעדיפו דרכים שונות לפתרון אותו תרגיל ואין לחייב אותם להשתמש בדרך מסוימת . לדוגמה , בפעילות 5 יהיו תלמידים שיהיה להם קל יותר למצוא את הכמות המתאימה ל - 2 קבוצות של 9 ( למשל על ידי תרגיל החיבור 9 + 9 ) ויהיו תלמידים שיהיה להם קל יותר למצוא את הכמות המתאימה ל - 9 קבוצות של 2 ( למשל על ידי דילוגים בזוגות : , 14 , 12 , 10 , 8 , 6 , 4 , 2 . ( 18 , 16 בכל מקרה , חשוב שכל התלמידים יכירו את שני המצבים ( במקרה שבו הגורמים אינם שווים ) המתאימים לתרגילי כפל . התנסות בפתרון בדרכים השונות והחשיבה עליהן יובילו את התלמידים לגמישות בעת פתרון תרגילים . בפעילות 8 רק בסעיף ח יש שתי אפשרויות להשלמה : . 5 - 0 = 5 5 + 0 = 5 פעילות כתב סתרים ( עמוד 8 ) פעילויות " כתב סתרים " המופיעות בפרקים הן פעילויות קדם אלגבריות . בפעילויות אלו יש צורות המייצגות מספרים . הצורות הן כמו משתנים : הן מייצגות מספרים שונים בביטויים מתמטיים שונים , לדוגמה יכול לייצג מספרים שונים בתרגיל __ = + . 3 אם מוסיפים את הנתון , = 6 אפשר לפתור את התרגיל בדרך אחת בלבד : . 3 + 6 = 9 אם מציבים מספר אחר , לדוגמה , = 2 פתרון התרגיל הוא : . 3 + 2 = 5 בכיתה א עסקו התלמידים בהצבות לפי מפתח כתב סתרים נתון . דוגמה : נתון המפתח הזה : = 20 = 10 התלמידים מתבקשים לפתור את התרגיל - = 20 10 לכן זהו פתרון התרגיל : - = 10

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר