עמוד:4

מבוא לפרק פרק זה הוא פרק המשך לסדרת הפרקים בנושא הכפל והחילוק שנלמדו בכיתות הקודמות . בפרקים הקודמים עסקו התלמידים בנושאים האלה : א . תרגילי כפל בתחום לוח הכפל – תרגילים שבהם הגורמים הם מ - 0 עד . 10 הפרקים האלה אמנם עסקו בכל לוח הכפל , אך התרגילים שנלמדו לצורך שליטה היו תרגילי כפל וחילוק בתחום ה - . 40 ב . קישור בין פעולות הכפל והחילוק ובין מצבי כפל - מצבים שונים של גדלים שווים , שהם השכיחים ביותר מבין מצבי הכפל המופיעים בתכנית הלימודים של בית הספר היסודי . למצב של גדלים שווים מתאים תרגיל כפל שבו גורם אחד מייצג את הגודל השווה ( החוזר על עצמו ) , והגורם האחר מייצג את מספר הפעמים שגודל זה מופיע . המכפלה מייצגת את הגודל של הקבוצה הכוללת . לדוגמה : המחיר של כל פריט בחנות הוא 5 שקלים . דן קנה 7 פריטים ושילם 35 שקלים . פסוקי הכפל ופסוקי החילוק המתאימים למצב המתואר : 35 : 7 = 5 35 : 5 = 7 5 × 7 = 35 7 × 5 = 35 הגורם 5 מייצג את המחיר של כל פריט בחנות , הגורם 7 מייצג את מספר הפריטים שקנה דן , והמכפלה 35 מייצגת את הסכום הכולל ששילם . מצבים של גדלים שווים אפשר לתאר גם באמצעות חיבור חוזר . למשל , בדוגמה שלמעלה מתאים גם הפסוק : . 5 + 5 + 5 + 5 + 5 + 5 + 5 = 35 ג . שתי המשמעויות של פעולת החילוק בהקשר של קבוצות שוות – אפשר להבחין בין שתי משמעויות עיקריות של פעולת החילוק : חילוק לחלקים : מצב שבו נתונה המכפלה ונתון הגורם המציין את מספר הקבוצות , אך לא נתון כמה פריטים יש בכל קבוצה . לדוגמה : ליעל היו 28 חרוזים . יעל הכינה 4 שרשראות מכל החרוזים , בכל מחרוזת מספר שווה של חרוזים . כמה חרוזים יש בכל שרשרת ? התרגיל המתאים לשאלה הוא : . 28 : 4 = 7 בכל שרשרת יש 7 חרוזים . חילוק להכלה : מצב שבו נתונה המכפלה ונתון הגורם המציין את מספר הפריטים בכל קבוצה , אך לא נתון כמה קבוצות יש . לדוגמה : ליעל היו 28 חרוזים . בכל שרשרת שהכינה היו 7 חרוזים . כמה שרשראות הכינה יעל ? התרגיל המתאים לשאלה הוא : . 28 : 7 = 4 יעל הכינה 4 שרשראות . הערה : התלמידים אינם צריכים להכיר את המונחים " חילוק לחלקים " ו " חילוק להכלה " , אך הם נחשפו לשני סוגי המצבים ולמדו שלשניהם מתאימים תרגילי חילוק .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר