|
עמוד:106
תכנית הלימודים במתמטיקה מדגישה את החשיבות של פיתוח תובנה מספרית . על פי התכנית , תובנה מספרית מתבטאת בראייה אינטואיטיבית של מבנים מתמטיים וקישורם לפעולות חשבון , בתחושה של קשר בין דברים וביכולת לגייס ידע וניסיון קודם כדי לפתח אסטרטגיות פתרון שונות , להבין דרכי פתרון שונות ולגלות פתיחות לדרכים חדשות . התובנה המספרית מאפשרת ליצור דרכי פתרון אישיות המקנות תחושה שהמתמטיקה אינה רק מקצוע נוקשה בעל חוקים חד - משמעיים אלא מקצוע בעל היבט רחב שבו אפשר לגשת לפתרון משימות בעקבות חשיבה ויצירתיות . מחקרים מראים שפתרון תרגילים על ישר מספרים ריק מסייע לפיתוח תובנה מספרית . העבודה על ישר המספרים הריק היא גמישה ומאפשרת לכל תלמיד למצוא את הדרך המתאימה לו . בכיתה ב , בפרק המבנה העשרוני – חלק ב בספר 5 התלמידים השתמשו בקפיצות על ישר מספרים ריק בפתרון תרגילי חיבור וחיסור עד . 100 כאן מרחיבים את השימוש בישר הריק לתחום האלף . הערה חשובה : בדוגמאות בספר כל קשת מצוירת כחץ כדי להמחיש מה היה כיוון הקפיצה – קדימה או אחורה . אולם כאשר התלמידים מציירים את הקשתות אין הם צריכים לציירן כחצים . עמודים -175 168 פעילויות 3 - 1 מהוות הכנה לפתרון תרגילים על ישר המספרים הריק . מסלולי הריצה המצוירים בפעילות 1 דומים לישר מספרים מלא , והתלמידים נעזרים בהם לפתרון השאלות . שימו לב שבפעילות זו מתאימים גם תרגילי חיבור וגם תרגילי חיסור , למשל בסעיף ג שני התרגילים האלה מתאימים : . 350 + 650 = 1 , 000 וגם . 1 , 000 - 350 = 650 בפעילויות 3 - 2 מתרגלים השלמת סדרות בקפיצות שוות , בעיקר בקפיצות של 10 ו - . 100 קפיצות כאלו הן שימושיות כאשר פותרים תרגילים על ישר ריק . פעילויות 7 - 4 עוסקות בתרגילי חיבור . בפעילות 4 פותרים בעזרת הישר תרגילים שאין בהם המרה : מסמנים את אחד המחוברים על ישר ריק ( בדוגמה זו את 560 ) וקופצים קדימה לפי הפירוק למאות ולעשרות של המחובר האחר : אני פותר תרגילים בעזרת קפיצות על ישר המספרים . דיון איך רואים כל אחד מהמחברים בפתרון של ארנבון ?
|
|