עמוד:242

מטרת הפעילות היא להבנות אצל התלמידים את ההבנה שלא רק חלקי מערכת התנועה : השרירים , העצמות , המפרקים והגידים חיוניים לה , אלא מערכות הגוף כולו — מערכת העצבים , מערכת הלב והדם , מערכת הנשימה — נחוצות כדי לייצר ולו תנועה אחת קטנה . פועלים בשיתוף פעולה בעקבות קריאת קטע המידע - נדע ... לתאר אילו איברים ומערכות משתתפים בביצוע תנועות הגוף . לתאר את התפקוד שיש לכל איבר או מערכת בביצוע תנועה . להסביר את החשיבות שיש לשיתוף פעולה בין מערכות הגוף . קִרְ א וּ את קטע המידע הבא והשיבו על השאלות שבעמוד הבא . פועלים בשיתוף פעולה התבוננו בעמרי , הוא רץ . ההחלטה לרוץ התרחשה במוח שלו . המוח העביר פקודה לעצבים , ואלה העבירו את הפקודה לפעולה לשרירים . השריר התכווץ ! הגידים מחברים את השרירים לעצמות . כשהשריר מתכווץ הגידים נמתחים . הגידים מושכים את העצם , הרגל מתכופפת במפ רָ ק , והופ ! כל הרגל מתרוממת . כדי שתהיה תנועה דרוש שיתוף פעולה בין שרירים , גידים , עצמות ומפ רָקִ ים . מה עוד מסייע לתהליך להתרחש ? גם למוח ולעצבים יש תפקיד בתנועה . גם הלב , הריאות , הפה והקיבה חיוניים . אבל כדי לנוע לא די בכך . למעשה , כל הגוף משתתף בתהליך התנועה . כאשר השרירים מתכווצים , הם זקוקים לכמות רבה יותר של חמצן ומזון ומייצרים פסולת , ואת הפסולת יש לסלק . רק כאשר כל מערכות הגוף משתפות פעולה , אפשר לספק את צורכי הגוף , לנוע וליהנות מהפעילות . מוחו של עמרי פוקד על שרירי הרגליים להתכווץ . השריר שברגל מתכווץ . הגידים המחברים את השריר לעצם נמתחים ומושכים את העצם והרגל מתרוממת . פעם רגל אחת מתרוממת ופעם השנייה והנה ... עמרי רץ !

רמות ספרי לימוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר