עמוד:*36

משימות הערכה הערה : המשימות מציגות מגוון של פריטי הערכה . על המורה לבחור את הפריטים המתאימים בהתאם למטרות ההוראה—למידה . משימות הערכה נוספות תוכלו למצוא באתר מטר במדור ההערכה , באתר ראמ"ה ובאתר של הפיקוח למדע וטכנולוגיה . פרק ראשון : עולמם של בעלי החיים . 1 כּ תבו לפחות שלושה צורכי קיום חיוניים שחובה לספק לבעלי חיים שמגדלים בסביבת האדם . הסבירו מדוע חייבים לספק אותם . א . צורך הקיום : הסבר : ב . צורך קיום : הסבר : ג . צורך הקיום : הסבר : מטרה : התלמידים יציינו לפחות שלושה צורכי קיום שלהם זקוקים בעלי חיים ויסבירו מדוע חשוב לספקם . . 2 איזה סוג התאמה מתואר במשפט הבא : מכרסמים במדבר מבלים את שעות היום במחילות שבקרקע . א . התאמה בהתנהגות . ג . התאמה בהתנהגות ובמבנה הגוף . ב . התאמה במבנה גוף . ד . התאמה של מכרסמים . . 3 הקיפו את המשפט הנכון : א . אין קשר בין מבנה הגוף של בעל החיים לבין סביבת החיים שלו . מטרה : התלמידים יתאימו את סוג ההתאמה של בעלי חיים לסביבה של בעל חיים נתון . ב . בעלי החיים יכולים לחיות בכל סביבת חיים . ג . בעלי חיים מותאמים לסביבת החיים שבה הם חיים . ד . אין קשר בין התנהגותו של בעל החיים לבין סביבת החיים שלו . מטרה : התלמידים יציינו את העקרון הנכון של התאמת בעלי חיים לסביבתם . . 4 ) רשות ( השתן שמופרש מגופם של היעלים מרוכז מאוד והגללים שלהם יבשים מאוד . על בסיס עובדה זו , שערו מהי סביבת החיים שבה מתקיים היעל . א . יער ב . חוף ים ג . מדבר ד . שדה בור מטרה : התלמידים ישערו על בסיס התאמות פיסיולוגיות את סביבת החיים של בעל חיים נתון . . 5 כּ תבו ליד כל משפט מהו מאפיין החיים שהוא מתאר . א . הטווס פרש את נוצותיו הצבעוניות . ב . נקבת צב הים הטילה את ביציה בתוך החול שעל שפת הים . ג . הציפור לכדה את הפרפר שעף באוויר . ד . הלווייתן עלה מעל פני המים ושאף אוויר . . 6 שיר ואביב התווכחו ביניהם אם ענן הוא יצור חי . שיר טענה שענן הוא יצור חי כי הוא נע . מה דעתכם על הטענה של שיר ? נמקו את דעתכם . מטרה : התלמידים יסיקו מתוך משפטים המתארים התנהגויות של בעלי חיים את מאפיין החיים שמבטאת ההתנהגות . מטרה : התלמידים יכתבו טענה מנומקת מדוע ענן אינו יצור חי . . 7 מתחת לעץ השיזף ההודי נראתה צרעה גדולה באורך של ארבעה סנטימטר . הצרעה התרוצצה על פני הקרקע ולפתע התחילה לחפור בתוכה . השיבו על השאלות הבאות : א . הציעו השערה להתנהגות הצרעה . ב . הציעו דרך לבחינת ההסבר שלכם . ג . הסבירו : מדוע בחרתם לבדוק את השערתכם בדרך זו ? מטרה : התלמידים ינסחו השערה , יציעו דרך לבחינתה וינמקו מדוע בחרו בדרך זו .

רמות ספרי לימוד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר