עמוד:117

פעילות 6 פעילות זו משמשת דיון מקדים לפעילויות - 8 - 7 פעילויות אלה עוסקות במדידה ביחידות מידה שרירותיות . שאלו את התלמידים : לאיזו קבוצה יש הכלי שהקיבול שלו הוא הקטן ביותר ? הניחו לתלמידים להעלות רעיונות כיצד אפשר לבדוק זאת . אחד הרעיונות שסביר שיעלו : אפשר להשוות בין כל שני כלים על ידי העברת גרגירים מאחד לאחר , עד שיימצא הכלי הקטן מכולם . הצעה זו היא נכונה , אך היא מסורבלת מאוד וכוללת מדידות רבות . עודדו את התלמידים לחשוב על פתרון קל ויעיל יותר . רמז לפתרון כזה נמצא במסגרת שמתחת לפעילות : כדי להשוות בין כלים רַבים י ֵ ש צרֶךְ ביחידת מדה . שאלו : מהי יחידת מידה ? מדוע יחידת מידה תוכל לעזור לנו למצוא את הכלי בעל הקיבול הקטן ביותר ? כאשר ערכנו השוואה בין שני כלים על ידי העברת גרגירים מכלי אחד לאחר , יכולנו לקבוע לאיזה כלי יש קיבול קטן יותר בהשוואה לאחר , ואולם לא יכולנו לומר שום דבר על הקיבול של כל כלי בפני עצמו . כדי לערוך השוואה בין כלים רבים באופן יעיל , עלינו למצוא דרך למדוד את הקיבול של כל כלי וכך לקבל עליו נתון מספרי . כאשר נדע מהו הקיבול של כל כלי , נוכל בקלות להשוות בין כל הכלים . עמוד 182 פעילות 7 לאחר שדנו בצורך ביחידת מידה , בפעילות זו התלמידים מודדים קיבול בעזרת יחידת מידה . יחידת המידה היא פקק מלא גרגירים . התלמידים מודדים כמה פקקים כאלה כל כלי מכיל . חשוב לשים לב לשני דברים : מכיוון שנרצה להשוות בין כלים של קבוצות שונות , יחידות המידה צריכות להיות שוות . לכן חשוב להקפיד שלכל הקבוצות יהיו פקקים מאותו הסוג בדיוק . כל קבוצה צריכה למדוד את הקיבול של כלי אחד מבין שני הכלים שלה - הכלי שקיבולו קטן יותר . כל קבוצה בודקת כמה פקקים מלאי גרגירים הכלי הקטן שלה מכיל ומוסיפה את הנתון לצד המדבקה . כמו תמיד , כאשר משתמשים ביחידות מידה , חשוב לציין את היחידה לצד המספר . לא דיי לכתוב שהקיבול - 15 יש לכתוב 15 פקקים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר