עמוד:111

גובה מפלס המים בשני המכלים שווה , ולכן אפשר לטעות ולחשוב שהאבנים שוות בנפחן . ואולם יש לשים לב לכך שהמכל הימני רחב יותר מהמכל השמאלי . לכן כמות המים שדחקה אבן א ( המים שמעל לקו האדום באיור הימני ) גדולה מכמות המים שדחקה אבן ב ( המים שמעל לקו האדום באיור השמאלי ) . מכאן שהנפח של אבן א גדול מהנפח של אבן ב . גם כאן יש שוני בין שני המכלים , ואולם השוני הוא בגובה ולא ברוחב ולמעשה אינו משפיע על החלק שבו הניסוי מתבצע . בשני המכלים הייתה אותה כמות של מים לפני השקעת האבן , ובשני המכלים אותה כמות של מים נדחקה למעלה כאשר הושקעה האבן ( כמות המים שמעל לקו האדום שווה בשני המכלים ) . לפיכך הנפח של אבן א שווה לנפח של אבן ב . עמוד : 177 נפחים שווים לגופים שונים בעמוד זה התלמידים עוסקים בעיקרון של שימור הנפח , כמובן בלי שמוצג להם העיקרון הזה בשמו . פעילות 1 נפח גוש הפלסטלינה של אשל שווה לנפח גוש הפלסטלינה של רעות . קל לראות זאת בעין על ידי השוואה ישירה ( ההשוואה הישירה אפשרית כאן משום שצורת הגופים שווה ) . כל אחד מן הילדים שינה את הצורה של גוש הפלסטלינה שלו באופן אחר , ואולם שניהם השתמשו בכל הגוש , לא הפחיתו ממנו ולא הוסיפו לו . לכן הם לא שינו את נפח הפלסטלינה שברשותם ( זהו העיקרון של שימור הנפח ) . אמנם הם יצרו שני גופים שונים , אך הנפחים של שני הגופים שווים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר