עמוד:110

עמוד 176 לאחר שבפעילות 6 התנסו התלמידים בפועל בהשוואת נפחים על ידי השקעה במים והסיקו מסקנות מתוך התנסותם , בפעילות 7 הם מתבקשים להסיק מסקנות על נפחן של אבנים מתוך ניסויים מצוירים הדומים לניסוי שערכו בעצמם . פעילות זו דורשת מהם הכללה והפשטה של רעיון ההשקעה במים . המקרים המתוארים באיורים דומים לניסוי שביצעו התלמידים אך אינם זהים לו : בניסוי השקיעו התלמידים אבנים שונות באותו הכלי , ואילו בסעיפים השונים מוצגים זוגות של אבנים המושקעות בכלים שונים . הבדל זה עלול לבלבל תלמידים מסוימים ויש לתת עליו את הדעת . סעיפים א - ג הם הקרובים ביותר לניסוי שערכו התלמידים . הכלים שבהם האבנים מושקעות שווים בגודלם ובצורתם , ומפלס המים ההתחלתי שווה גם הוא . אפשר להתייחס אל שני הכלים כאילו היו אותו הכלי ( פעם אחת עם אבן א ופעם אחת עם אבן ב ) . כדי להשוות בין נפחי האבנים צריך להסתכל רק על מפלס המים לאחר ההשקעה . בכלי שבו המפלס גבוה יותר , נמצאת האבן שנפחה גדול יותר . הנפחים שווים בסעיפים ד - ו המצב מורכב יותר . נביא הסבר לכל סעיף בנפרד . בסעיף זה שני המכלים שווים , ולאחר השקעת האבנים הגיעו המפלסים לאותו הגובה . ואולם המצב ההתחלתי שונה : לפני השקעת האבנים היה מפלס המים בכלי הימני גבוה מזה שבכלי השמאלי . נבדוק : איזו אבן גרמה לכמות גדולה יותר של יותר מים להידחק למעלה ? באיזה מהכלים כמות המים מעל לקו האדום גדולה יותר ? בכלי השמאלי . לכן הנפח של אבן ב גדול יותר מהנפח של אבן א .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר