עמוד:99

ג . הטונה ( עמודים 168 - 166 בחוברת לתלמיד ) ביחידה זו יכירו התלמידים יחידת משקל חדשה : הטוֹנה . טוֹנה אחת שווה ל - 1 , 000 ק " ג . בשפת היום - יום רבים טועים ומשתמשים במילה " טון " במקום " טונה " . ואולם המושג " טון " לקוח מעולם המוזיקה והוא צורת היחיד של " טונים " . יחידת המשקל היא " טוֹנה " וברבים : " טונות " . ( ייתכן שיהיו תלמידים שיחשבו שזו מילה משעשעת בשל הדמיון לדג טוּנה , ואולם בתוך כדי העיסוק ביחידה הם בוודאי יתרגלו . ) עמוד 166 בפעילות 1 התלמידים מתבקשים להעריך מהו משקלו של פיל תוך שימוש ביחידה המוכרת להם מתחילת הפרק : הקילוגרם . לאחר מכן הם מקבלים מידע חדש : פיל אפריקני בוגר שוקל כ - 7 טונות . טונה אחת שווה 1 , 000 ק " ג . בעקבות המידע החדש הם חוזרים לבדוק את השערתם . דרך משקלו של הפיל והצורך להעריך ולבדוק את עצמם היחידה החדשה מקבלת משמעות . רעיונות לפעילויות בפינת השקילה . 1 שקילה ספונטנית : התלמידים ישקלו חפצים בכיתה בעזרת משקולות או בעזרת מוצרים שמשקלם ידוע . השקילה במאזני כפות מחזקת את תחושת האומדן . כדי לבחור איזו משקולת או מוצר יש להניח על הכף האחרת , עלינו להעריך תחילה מה משקלו של החפץ שאנחנו רוצים לשקול . . 2 מציאת " סלי מוצרים " בעלי אותו משקל : התלמידים ישתמשו במוצרים שמשקלם רשום עליהם . הם יניחו מוצרים שונים על שתי כפות המאזניים כך שהמאזניים יהיו מאוזנים . לאחר מכן הם יבדקו מהם המשקלים הרשומים על המוצרים שהניחו ויכתבו תרגילים מתאימים . לדוגמה : התלמידים ימצאו שחבילת פסטה ( 500 גר ' ) וחפיסת שוקולד ( 100 גר ' ) שוקלים כמו גרנולה ( 400 גר ' ) , חבילת קרקרים ( 150 גר ' ) וחטיף שוקולד ( 50 גר ' ) . הביטוי החשבוני המתאים : . 500 + 100 = 400 + 150 + 50 פעילות זו מחזקת את משמעותו של סימן השוויון . . 3 חידות : תלמיד אחד ( או קבוצת תלמידים ) יאזן את המאזניים כך שבכל כף יהיו מוצרים שמשקלם רשום עליהם . לאחר מכן יסתיר בעזרת מדבקה את המשקל של אחד המוצרים . התלמידים האחרים יצטרכו לגלות מהו המשקל המוסתר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר