עמוד:86

מבוא לפרק לפי תכנית הלימודים של משרד החינוך מומלץ לייחד ללימוד פרק זה 3 שעות לפחות . בפרק זה עוסקים במדידת משקל . במדידת משקל ( כמו במדידות אחרות , למשל אורך ושטח ) אפשר להבחין בארבעה שלבים : א . השוואה ישירה ב . השוואה בעזרת מתווך ג . מדידה ביחידות מידה שרירותיות ד . מדידה ביחידות מידה מוסכמות ומקובלות . שלבים א - ג נלמדו בפרק ' מדידת משקל ' בכיתה ב ' . בפרק הנוכחי , בכיתה ג ' , עוסקים בשלב ד : מדידה ביחידות מידה מוסכמות ומקובלות . יחידות המידה שיילמדו במהלך הפרק הם הגרם , הקילוגרם והטונה . יחידות המידה האלה מבוססות על המבנה העשרוני , המוכר לתלמידים משיעורי החשבון . מומלץ ללמד את הפרק משקל במהלך המחצית השנייה של שנת הלימודים , לאחר שהכירו התלמידים את המספרים עד 10 , 000 ואת המבנה העשרוני והתנסו בפתרון תרגילי חיבור וחיסור בתחום זה . במהלך הפרק יתנסו התלמידים במדידת משקל במאזניים מסוגים שונים . מאזני מטבח : הכוונה למאזניים ביתיים המשמשים למדידת משקלם של מוצרים למטרות בישול ואפייה . יש מאזניים דיגיטליים , שבהם המשקל מופיע בספרות על הצג , ויש מאזניים אנלוגיים , שבהם המשקל מצוין בעזרת מחוג ( ראו תמונות בעמוד הבא ) . למאזניים שונים יכולים להיות טווחי משקל שונים ( כלומר , המשקל המרבי שאפשר לשקול באמצעותם הוא שונה ) . מאזני כפות : מאזני הכפות מוכרים לתלמידים מכיתה ב ' . בפרק מדידת משקל בכיתה ב' השתמשו התלמידים במאזני כפות להשוואה בין משקלים ולמדידת משקל של חפצים ביחידות שרירותיות . בפרק הנוכחי ישתמשו התלמידים במאזני הכפות למדידת משקל ביחידות המוסכמות . מטרה נוספת של הפרק היא לפתח אצל התלמידים את יכולת האומדן למשקל , בין השאר על ידי חשיפה למשקלם של חפצים מוכרים מסביבתם היום - יומית . נוסף על שקילת מוצרים ישתמשו התלמידים במוצרים שמשקלם כבר נתון ורשום על אריזתם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר