עמוד:39

ג . זווית הסיבוב ( עמודים 72 - 67 בחוברת לתלמיד ) לרוב התלמידים נושא זה אינו קל . בפרקי הלימוד הקודמים למדו התלמידים על זוויות , ואולם כאן הם מתבקשים לע ִ תים גם למדוד זוויות ( או לשים לב לגודלן ) וגם לסובב את השבלונה ולסרטט את הצורה במקום המתאים . בפעילויות התלמידים לומדים לצייר סיבוב של צורות בזווית סיבוב כלשהי ולמצוא גודל של זווית סיבוב בין צורות . בפעילויות נעזרים בשבלונות הצורות ובשקפים המצורפים לחוברת . כמו כן נעזרים ברשת קווים נחתכים שיש ביניהם זוויות שוות המתאימות לזווית הסיבוב . עמודים -66 65 גם בפעילות 13 התלמידים מתבקשים להבחין בין שיקוף , סיבוב והזזה , אלא שכאן ברוב המקרים יש יותר מתשובה אחת . אפשר להיעזר כאן בשקף המצורף לחוברת לתלמיד , אך אפשר להמליץ לתלמידים לשער תחילה ורק אז לבדוק את השערתם בעזרת השקף . אפשר לעבור על כל סעיף ולבדוק את שלוש האפשרויות , ואפשר במקום זאת לשאול תחילה שאלות על כל הסעיפים : באילו מהסעיפים התקבלו הצורות זו מזו בסיבוב ? בשיקוף ? בהזזה ? על ידי היפוך השקף אפשר לבדוק שיקוף , על ידי ‘ הסעת ' השקף אפשר לבדוק הזזה , ואת הסיבוב אפשר לבדוק על ידי סיבוב השקף סביב נקודה שמשערים שהיא נקודת הסיבוב . הפתרונות : סעיף א - אין סיבוב , יש שיקוף , יש הזזה . סעיף ב – אין סיבוב , אין שיקוף , יש הזזה . סעיף ג – יש סיבוב , יש שיקוף , אין הזזה . סעיף ד – יש סיבוב , יש שיקוף , אין הזזה . סעיף ה – יש סיבוב , יש שיקוף , אין הזזה . סעיף ו – יש סיבוב , יש שיקוף , יש הזזה . סעיף ז – יש סיבוב , אין שיקוף , אין הזזה . סעיף ח – יש סיבוב , אין שיקוף , יש הזזה . ( סביר להניח שבסעיף זה יתקשו התלמידים לראות את הסיבוב . תנו להם להיווכח בזה על ידי סיבוב השקף . )

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר