|
עמוד:112
ב . נפחים של גופים חלולים ( עמודים 183 - 178 בחוברת לתלמיד ) יחידה זו מתמקדת בהשוואה ובמדידה של נפחים של גופים חלולים ( קופסאות , כוסות , צנצנות וכדומה ) . כאשר מדובר בגופים חלולים , לרוב אנחנו מתעניינים בתכולה שלהם , כלומר , איזו כמות הם יכולים להכיל במקום שיש בתוכם . נפח החלל של גופים חלולים נקרא גם " קיבול " . במקרים רבים מתעניינים בנפח של גופים חלולים בעלי דופן דקה ( למשל קופסאות ) . במקרים כאלה אין הבדל משמעותי בין הקיבול לנפח , ומדידת הקיבול יכולה להיחשב גם מדידת הנפח . במהלך היחידה ישוו התלמידים את הקיבול של גופים חלולים על ידי מילוים בגרגירים . פעילויות 2 - 1 עוסקות בקופסאות בחנות ממתקים . בפעילויות אלה התלמידים פוגשים את המושג " קיבול " , מבינים את משמעותו ומכירים את הקשר בינו לבין נפח . בפעילות 1 הם עוסקים בהשוואת קיבול בלי להכיר את המושג . בפעילות 2 המושג מתווסף למשמעות שכבר התנסו בה . בפעילויות 5 - 3 התלמידים משווים את הקיבול של כלים שונים על ידי העברת גרגירים מכלי לכלי ( השוואה באמצעות מתווך ) . פעילויות 9 - 6 עוסקות במדידה באמצעות יחידת מידה שרירותית . פעילות 10 היא פעילות מסכמת , ומטרתה לחדד את ההבחנה בין גדלים שונים שפגשו התלמידים עד כה בפרקי המדידות : אורך , שטח , נפח ומשקל . פעילות 2 בפעילות זו התלמידים יוצרים בעצמם גופים מפלסטלינה . יש לצייד כל תלמיד בשני חלקים פנימיים של קופסת גפרורים ובגוש פלסטלינה גדול מספיק כדי למלא את שתי הקופסאות . אם קשה להשיג את הכמות הדרושה של קופסאות גפרורים , אפשר לעשות שימוש חוזר באותה הקופסה . ( למשל , לתת לכל זוג ילדים חלק פנימי אחד , וכל אחד מהם ימלא אותו בפלסטלינה פעמים ויוציא את הגוש המתקבל ) . כמו אשל ורעות בפעילות הקודמת , התלמידים מתחילים ליצור כשבידיהם שני גושים דומים בצורתם ושווים בנפחם . בסעיף ג התלמידים מתבקשים ליצור שני גופים שונים שהנפחים שלהם שווים . מכיוון שכבר יש בידיהם שני גושי פלסטלינה שהנפחים שלהם שווים , כל שעליהם לעשות הוא לשנות את הצורה של אחד מהם ( או של שניהם אך באופנים שונים ) בלי להוסיף או להוציא פלסטלינה . בסעיף ד התלמידים מתבקשים לעשות דבר הפוך : ליצור גופים דומים שהנפחים שלהם שונים . במקרה זה עליהם להוסיף פלסטלינה לאחד הגושים או להוריד פלסטלינה מאחד הגושים ( או גם להוסיף וגם להוריד ) ולאחר מכן ליצור מהם גופים דומים ( למשל , שני כדורים או שני נחשים ) .
|
|