עמוד:108

הצעה לדיון : הנה מחק ( או כל חפץ אחר ) . הציעו חפצים שיש להם נפח יותר גדול מהנפח של המחק . הציעו חפצים שיש להם נפח קטן מהנפח של המחק . הציעו חפצים שקשה לדעת אם הנפח שלהם גדול מהנפח של המחק או קטן ממנו . עמוד 173 בפעילות 3 התלמידים מתרגלים את השימוש במושג " נפח " תוך התייחסות לעצמים שונים במצבים שונים . כדי לקבוע באילו מן הסעיפים השתנה נפחו של החפץ הנדון ובאילו מהם לא השתנה עליהם להבין את משמעות המושג . בפעילות זו התלמידים מוצאים ששינוי צורה של גוף או סידורו בדרכים שונות לא תמיד משנה את נפחו . אם יש צורך אפשר להזכיר לתלמידים שוב את משמעות הנפח : המקום שהגוף תופס . בסעיפים ב ו - ג לא השתנה נפח החפצים בעקבות השימוש של גלי וענת - הן לא הגדילו את הנפח ולא הקטינו אותו , אלא רק סידרו אותו בצורה שונה . בסעיפים א , ד ו - ה השתנו הנפחים . עמוד 174 פעילות 4 לאחר שהבינו התלמידים מהו נפח , הם ניגשים להתמודד עם השאלה כיצד אפשר להשוות נפחים . הם כבר למדו להשוות אורכים , משקלים ושטחים , ואולם השוואת נפחים היא מורכבת יותר . האבנים בתצלום נבחרו כך שלא יהיה אפשר להשוות את נפחן על ידי התבוננות בתצלום בלבד . חשוב לאפשר לתלמידים להעלות רעיונות שונים ולדון ברעיונות אלה . דיון פתוח במורכבות הבעיה וברעיונות השונים של התלמידים ייגע גם בעקרונות חשובים בהשוואת נפחים . למשל , אחת הסיבות שבגללה קשה להשוות את נפחי האבנים בתצלום היא שאנחנו רואים אותן רק מכיווּן אחד , ואין לנו דרך לדעת איך הן נראות בחלקן האחורי , הסמוי מן העין . נוסף על כך גם א ִ ילו יכולנו לסובב את האבנים ולהניחן זו ליד זו בכיוונים שונים , היינו מתקשים להשוות ביניהן מכיוון שצורתן שונה . בעיות אלה נוגעות לכך שכאשר משווים נפחים יש להביא בחשבון את כל הממדים של הגוף . פעילות 5 בפעילות זו התלמידים מתוודעים לרעיון של מדידת נפח על ידי השקעה במים . מדידה כזו היא עקיפה ואינה פשוטה להבנה . יש להגיע אליה בהדרגה בתוך כדי הדיון .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר