עמוד:54

מבוא לפרק לפי תכנית הלימודים של משרד החינוך ניתן לעסוק בנושא הזזה בכיתה א ' או בכיתה ב ' . מומלץ לייחד לנושא זה 6 שיעורים לפחות . בסדרה זו בחרנו לעסוק בכיתה א ‘ בנושא שיקוף ( וסימטרייה שיקופית ) ובכיתה ב ‘ בנושא הזזה . בכיתה ג ' יעסקו התלמידים בטרנספורמציה נוספת - סיבוב . מהי הזזה ? למילה ‘ הזזה ‘ בשפת היום – יום יש משמעות שונה מהמשמעות המתמטית שלה . בשפת היום–יום כל שינוי מקום של חפץ נקרא הזזה . לעומת זאת במתמטיקה מבחינים בין שלושה מושגים המתארים שינוי מקום של צורה : הזזה , שיקוף וסיבוב . כל המושגים האלה נקראים טרנספורמציות במישור או העתקות במישור . במתמטיקה בין שתי צורות יש הזזה , אם אפשר להגיע מצורה אחת לצורה האחרת על ידי הסעתה לאורך קו ישר בלי לשנות את הכיוון שלה . דוגמה : נתבונן בדגל האדום . אפשר להגיע ממנו אל כל אחד מהדגלים הירוקים באחת ההעתקות או בצירוף שלהן : אל דגל א - בשיקוף ; אל דגל ב - בהזזה ; אל דגל ג - בסיבוב ; אל דגל ד - בצירוף של שיקוף והזזה . כאמור , בשפת היום – יום אפשר לומר שהדגל ‘ זז ‘ בכל המקרים , ואולם בשפה המתמטית להזזה יש משמעות אחרת , ודבר זה מקשה את למידת המושג . בין הדגל האדום לבין דגל ב יש קשר של הזזה : אפשר להסיע כל דגל על קו ישר כדי שיכסה בדיוק את הדגל האחר . שימו לב : המרחקים בין כל שתי נקודות מתאימות שווים זה לזה , והנקודות זזו בקווים מקבילים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר