עמוד:33

בפעילות 2 התלמידים מודדים קווים שבורים המסורטטים בחוברת , ולכן הם צריכים לחבר אורכים של קטעים . כדאי להמליץ לתלמידים לעבוד לפי הדוגמה ולרשום ליד כל קטע את אורכו . בפעילות זו משולב גם אומדן : לפני שהתלמידים מודדים הם מתבקשים להתבונן בקווים ולשער איזה מהם הארוך ביותר ואיזה מהם הקצר ביותר . רק לאחר מכן הם מודדים ובודקים את השערותיהם . אנחנו ממליצים לא לוותר על שלב ההשערה ( אפשר לעשות אותו בדיון כיתתי , בהצבעה בכיתה או עם כל תלמיד בנפרד ) . שלב ההשערה מדגיש את חשיבותה של המדידה : מראה עיניים יכול להטעות לעתים ואין לסמוך עליו . בפעילות 3 התלמידים מודדים עצמים בסביבתם הקרובה : חוברת המתמטיקה , הנעל שלהם , רגל הכיסא ושולחן הכיתה . בפעילות זו ייתכנו מקרים שבהם מידות האורכים הנמדדים אינן סנטימטרים שלמים . מומלץ לעודד את התלמידים לתאר מידות אלה בדרכים שונות במילים שלהם , למשל : “ אורך ה ... 5 ס “ מ בערך “ , “ קצת יותר ( פחות ) מ – 4 ס “ מ “ או “ בין 4 ס “ מ לבין 5 ס “ מ “ . בסעיף ה בפעילות זו יש הכוונה למדידה של עצם שאורכו גדול מ – 100 ס “ מ - אורך שולחן הכיתה . בדיון שלאחר סעיף זה רצוי לבקש מהתלמידים למדוד אורכים של עצמים שונים לפי בחירתם וביניהם גם עצמים שאורכם גדול ממטר אחד . זו תהיה הזדמנות להציג את יחידת האורך החדשה - המטר . עמוד 33 בפעילות שבעמוד זה התלמידים מתבקשים לסרטט בעצמם קו שבור המורכב מקטעים שאורכו הכולל הוא מטר אחד בדיוק . כדי לעזור להם בחישובי הביניים הדגשנו את הקו המציין כל 5 משבצות . המטרה העיקרית של פעילות זו היא שהתלמידים יחושו את האורך מטר על ידי בנייה של קו שזה אורכו . נוסף על כך התלמידים עוסקים כאן בחישובים בעל – פה : חיבור של עשרות ( אורכי הקווים האופקיים ) ויחידות ( אורכי הקווים המאונכים ) . מובן שאם התלמידים מסרטטים קו שאורכו מטר בדרך אחרת - החישובים בעל – פה הם שונים . עמוד 34 פעילות 5 בפעילות זו מכינים פס מדידה בעזרת דף הגזירה שבסוף החוברת לתלמיד . פס זה יכול לשמש למדידת אורכים ארוכים שהסרגל קצר מדיי למדידתם ולכן לא נוח להשתמש בו . אפשר גם לבקש מהתלמידים להביא מהבית מכשירים אחרים למדידת אורכים גדולים ממטר - סרט מדידה המשמש לתפירה ו " מטר " המשמש למדידה בבית .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר