עמוד:20

פעילויות פתיחה א . מיון חופשי כל תלמיד ימיין את הגופים שבאוסף שלו לקבוצות , לפי רצונו , וייתן שם לכל קבוצת גופים המתקבלת במיון . לאחר מכן יציגו תלמידים את המיונים שלהם ויסבירו מדוע מיינו את הגופים דווקא כך . ב . איך מיינתי ? ) פעילות קבוצתית ( תלמיד אחד בקבוצה ממיין את הגופים לפי קריטריון מסוים , רושם אותו על פתק ואינו מגלה לשאר תלמידי הקבוצה . לאחר המיון שאר תלמידי הקבוצה מנסים לגלות לפי איזה קריטריון בוצע המיון ובודקים אם הוא מתאים למה שרשום על הפתק . שימו לב : לעתים תלמיד חושב על קריטריון מסוים למיון , אך בפועל ממיין את הגופים אחרת . במקרה זה לתלמידים בקבוצה יהיה קשה לזהות את הקריטריון . כאשר התלמיד שמיין את הגופים יגלה מה רשם על הפתק , יוכלו החברים שלו לבדוק אם באמת הקריטריון שרשם נכון . לדוגמה : תלמיד חשב על מיון לשתי קבוצות — גופים שרואים עליהם מלבנים וגופים שאין רואים עליהם מלבנים . בקבוצה הראשונה הוא כלל רק תיבות ולא כלל פירמידות מרובעות . כאשר הוא יראה את הפתק לחבריו , הם יצטרכו לבדוק את שתי הקבוצות ולזהות שבקבוצה הראשונה חסרות פירמידות מרובעות . רצוי לחזור על פעילויות אלה כמה פעמים , ובכל פעם ימיינו התלמידים את הגופים באופן אחר . חשוב לציין כי אפשר למיין את הגופים ליותר משתי קבוצות . בדרך כלל ימציאו התלמידים שמות משלהם לקבוצות ( ראו דוגמאות בהמשך ) . שי וּ ם כל קבוצה יעזור לתלמידים להתמקד בתכונות הדומות של הגופים באותה קבוצה ולמעשה — לקבוע קריטריונים למיון . יש כמה אפשרויות למיון גופים . הנה כמה דוגמאות : . 1 גופים ש " מתגלגלים " וגופים ש " לא מתגלגלים" במיון כזה כל הגופים שבאוסף מתחלקים לשתי קבוצות : בקבוצה אחת — כדור , חרוטים וגלילים , ובקבוצה האחרת — תיבות ( כולל קובייה ) ופירמידות . ( שימו לב : לקבוצה השנייה במיון זה אפשר לקרוא " קבוצת הפאונים " , מכיוון שכל הגופים בה הם פאונים , ואין שום פאון בקבוצה הראשונה . אך אין צורך להעלות את המונח הזה עתה , מכיוון שהתלמידים טרם למדו את המושגים " פאה " ו " פאון " . ) . 2 גופים שיש בהם " שפיץ בולט " וגופים שאין בהם " שפיץ בולט" גם במיון כזה כל הגופים שבאוסף מתחלקים לשתי קבוצות : בקבוצה אחת — פירמידות וחרוטים , ובקבוצה האחרת — תיבות ( כולל קובייה ) , גלילים וכדור .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר