עמוד:12

א . אילו צורות רואים ? ( עמודים 7 - 6 בחוברת לתלמיד ) מטרות הפעילות א . לבדוק באיזו מידה התלמידים יודעים את שמות הגופים ב . לברר אילו תכונות של גופים התלמידים מזהים באופן אינטואיטיבי פעילות זו היא פעילות פתיחה לפרק . מוצג לתלמידים ציור של עיר דמיונית הבנויה מגופים גאומטריים , ומשוחחים עם התלמידים על הגופים שבציור . רצוי לבקש מהם תחילה לספר באופן חופשי מה הם רואים בציור . בהמשך השיחה אפשר לנסות ולחדד את ראייתם בשאלות ממוקדות יותר , לדוגמה : - זהבה ושלושת הדובים נמצאים על קובייה . אילו עוד דמויות נמצאות על קוביות ? - על מה נמצא פינוקיו ? על מה נמצא אלדין ? - הגולם נמצא על גליל . מי עוד נמצא על גלילים ? ( שאלות דומות אפשר לשאול גם על גופים אחרים . ) מקצת התלמידים יתארו את הגופים השונים במונחים המקובלים , כגון : קובייה , פירמידה , גליל , קדקוד וכן הלאה . תלמידים אחרים יקראו לגופים או למרכיביהם בשמות משלהם , כמו : קופסה ( קובייה או תיבה ) , שפיץ ( קדקוד ) , תוף ( גליל ) , מגלשה ( פירמידה ) . בשלב זה אין לדרוש מהתלמידים שימוש במונחים המדויקים והמקובלים . חשוב לתת להם להתבטא באופן חופשי - כך הם יוכלו להבין בקלות רבה יותר את התכונות השונות של הגופים . תלמידים אחדים אינם מסוגלים לקרוא לגוף המצויר בשם כלשהו ואף אינם יכולים להמציא שם אחר . במקרים כאלה אפשר להציג לפניהם גופים מוחשיים מתוך אוסף הגופים , והם יוכלו להצביע ולהראות לאיזה גוף בּ אוסף הגוף שבציור דומה . שימו לב : בשלב זה התלמידים עדיין לא בנו את אוסף הגופים האישי שלהם . לכן כדאי להכין אוסף אחד מראש ולהשתמש בו . בהמשך הפרק יתבקשו התלמידים כמה פעמים לחזור ולתאר מה הם רואים בציור זה . בתיאורים שלהם יוכלו התלמידים להשתמש במונחים מתמטיים שלמדו ולהבחין בתכונות הגאומטריות השונות של הגופים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר