|
עמוד:40
ג . היקף ושטח ( עמודים 46 - 45 בחוברת לתלמיד ) מטרת הפעילויות ביחידה זו היא לחדד את ההבחנה בין שני מושגים הקשורים למצולע - שטח והיקף . כדי להשוות שטחים יש לתלמידים שני כלים : השוואה ישירה והשוואה על ידי גזירה והרכבה . כדי להשוות היקפים התלמידים יכולים להיעזר במדידה בסרגל וגם להפעיל שיקולים לוגיים ( ראו דוגמאות בהמשך ) . העיסוק במושגים הוא עדיין עיסוק אינטואיטיבי , ואין כוונה להגיע לידי הכללות . חשוב שהתלמידים ישוו היקפים ושטחים של זוגות מצולעים במקרים שונים : • ההיקף של מצולע אחד גדול מההיקף של המצולע האחר , והשטח שלו קטן משטח המצולע האחר ( הזוג א ו – ב והזוג ז ו – ח ) . • ההיקף של מצולע אחד גדול מההיקף של המצולע האחר , וגם השטח שלו גדול יותר ( הזוג ג ו – ד והזוג ט ו – י ) . במקרים רבים אין צורך להשתמש במדידה ועדיף להפעיל שיקולי היגיון כמו בדוגמה זו : • לאיזה שׂ ד ָ ֶ ה י שׁ ה קּ ף גּ דול יותר ? • לאיזה שׂ ד ָ ֶ ה י שׁ שטח גּ ו ( ל ותר ? על ההיקף של כל מצולע בעמודים האלה ( בחוברת לתלמיד ) מסומנות שנתות במרחקים של סנטימטר אחד זו מזו ( במדריך זה הסרטוט מוקטן ) . סימון זה מאפשר לתלמידים להפעיל שיקולים לוגיים כדי לבצע את ההשוואות הנדרשות . למשל , מצולע ז הוא ריבוע שאורך צלעו 4 ס " מ . לעומת זאת מצולע ח נראה כמו ריבוע ז שחתכו אותו . מכאן נובע שהשטח של מצולע ז גדול מהשטח של מצולע ח .
|
|