עמוד:7

לא בכל מקרה אפשר לבצע השוואה ישירה בין שני עצמים . לדוגמה : אי – אפשר להביא את שני הקטעים המושווים , א ו – ב , זה לצד זה כאשר הם מצוירים על דף . במציאות תיתכן הפרדה בין שני קטעים במקום בזמן . לדוגמה : אי – אפשר להשוות בהשוואה ישירה את הגובה של ילד בסוף כיתה א ' לגובהו של אותו ילד בסוף כיתה ב ' . כמו כן אי – אפשר להשוות בהשוואה ישירה אורך של לוח התלוי בכיתה אחת לאורך של לוח התלוי בכיתה אחרת . במקרים אלה נבצע את ההשוואה בעזרת מתווך . ב . השוואה בעזרת מתווך אחת הדרכים להשוות בין שני אורכים כאשר אי – אפשר להשוותם באופן ישיר היא שימוש במתווך . לדוגמה , רוצים להשוות את אורכי הקטעים א ו – ב : אפשר לסמן על פס נייר את אורכו של קטע א או להשוות את אורך הפס עד הסימון לאורך של קטע ב . פס הנייר משמש כאן מתווך . בהשוואה בעזרת מתווך , כמו בהשוואה הישירה , תוצאת המדידה היא שעצם אחד ארוך מעצם אחר , קצר ממנו או שווה לו , אך אין עוסקים כאן בגודל ההפרש בין האורכים או באמירה מפורשת על אורכו של עצם מסוים . לצרכים אלה יש להשתמש ביחידות מידה . מדידה ביחידות מידה מוסכמות מאפשרת תקשורת בין בני אדם ואמצעי נוח לתיאור מילולי של אורכים . ג . מדידה ביחידות מידה שרירותיות כדי לענות על השאלה מה אורך העט - יש לקבוע יחידת מידה . לאחר שבוחרים יחידת מידה בודקים כמה פעמים היחידה “ נכנסת " באורך העט . מספר הפעמים מציין את אורך העט ביחידת המידה . למדידת האורך יש תכונה של “ אדיטיביות " ) חיבוריות ( , כלומר : אפשר למדוד בחלקים ולחבר את התוצאות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר