עמוד:145

למשפטים קצרים , כשכל אחד מהם מכיל אמירה קשה , החלטית , הראויה להפנמה ולתשומת לב , ובקריאה בקול של הטקסט הנקודות הצפופות אכן מכתיבות הפסקה אחרי כל משפט כזה . פעילות 6 הסעיפים נוגעים בזיכרון השואה ומראות שני צדדים של אותו מטבע : הזיכרון האישי-משפחתי , והזיכרון הקולקטיבי . כשעוסקים בהקשר המשפחתי כדאי להימנע משיפוטיות ולהוביל את הילדים לקבלה ולהבנה של החלטות הניצולים . פעילות 1 בכרזה החותמת את הפרק נראית צלליתו של אדם מבוגר , כפוף , ראשו שקוע בין כתפיו , נשען על מקל , הצועד קדימה ברחבה ריקה וגבו אל המתבונן . מאחוריו ארבעה צללים שחורים של דמויות לא לגמרי ברורות , אולי שני ילדים ושני מבוגרים . הכרזה הופקה לציון יום השואה תשע"ב , והיא מזכירה לכולנו שגם לאחר עשרות שנים מאז מלחמת העולם השנייה , מי שחוו את מוראות השואה נושאים עדיין בלבם את זכר הימים הקשים ההם ואת זכר יקיריהם שאבדו . יתרה מזו , השורדים הם היום אנשים זקנים , הסובלים ממילא מקשיי הזקנה , וזיכרונות העבר אינם נעשים נוחים יותר עם השנים . הכול נעשה קשה יותר . עבורם – הצללים לא זו בלבד שאינם נעלמים ואינם מרפים , אלא ככל שהניצולים מזדקנים מתעצמים הגעגועים ותחושת הבדידות . שם הפרק : אחרי המלחמות ( כרך ב עמ' ( 63 נושא הפרק בפרק טקסט מידעי , תפילה לשלום , שיר , בולים ומטבע המציגים , כל אחד בסגנון המיוחד לו , רעיונות ערכיים – השלום והחירות -המונחים בבסיס הקיום האנושי , ובכלל זה גם בבסיס קיומו של עם ישראל . מטרות הפרק מטרות תוכן . 1 התלמידים יקראו טקסט מידעי המסביר מדוע יום הזכרון ויום העצמאות קשורים אחד בשני . 2 התלמידים יקראו שיר עכשווי הנשען על טקסט מקראי מכונן . . 3 התלמידים יתנו את דעתם על כובד משקלן של המלחמות . . 4 התלמידים יבחנו מוטיבים חזותיים חוזרים במטבע ובבול בנושא השלום . יעדי החינוך הלשוני . 1 התלמידים יתבוננו בשיבוץ מילים מהמקורות היהודיים ובשאילת הלשון הציורית מן המקרא . . 2 התלמידים יעסקו במילה "צריך" כביטוי המשמש בהצעות ובהמלצות . . 3 התלמידים יעמדו על תפקידן של חזרות בשיר . . 4 התלמידים יתבוננו בתפקידו של ההומור בשיר שעניינו רציני .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר