עמוד:96

פעילות 5 בבית הראשון ובתחילת הבית השני מופיעים תיאורים אופטימיים של פריחה ושל התחדשות . המשוררת מגיבה לאווירה המרגשת ומתארת את היופי בעזרת ממד נוסף – שירה . מראות האביב הם בעיניה מראות של שמחה ושל עליצות שיש להם גם ביטוי קולי – כביכול הארץ המאושרת פוצחת בזמר . פעילות 6 הפעלים בבתים - ו-5 4 נעלה , נתגלגלה , נרדם , נתקדם , נטפס , נגלגל , תשאנו , נתרחק , נשחק , נמלא - רובם ככולם פעלים של תנועה , וכולם יחד יוצרים תחושה של ערנות ופעלתנות בהשפעת האביב . הפעלים מתקשרים היטב לשם "מצעד האביב , " כי הם מופיעים בהקשרים של התקדמות ממקום למקום , והרבגוניות במשמעות הפעלים מנוגדת לאופי המסודר והמאורגן של "מצעד" – שוב , בהשפעתו של האביב . *** השיר "קיץ" נפתח בהכפלה של המילה " לאט , " היוצרת ציפייה לאווירת השקט של אפס תנועה המשחזרת את התחושה שיוצר הקיץ הישראלי בשטחים הפתוחים . בשיר בחירות סמנטיות מעניינות : הצירוף העוצמתי " בשמש השורפת" לצד מילים ממתנות , ממעיטות , כמו " היפי הצנוע" או " הסמיקה מרחוק . " השיר רובו ככולו מתאר ימים של פריחה ולבלוב , שאינם ימי קיץ . הקורא מסיק איך נראה הקיץ על דרך הניגוד . כדאי להציג את השיר בהקראה של המורה ; הקראה מדויקת , מתונה , מאופקת , ההולמת את אווירת האיפוק בשיר , תאפשר לילדים לקלוט את המראות שהשיר מתאר , ותהיה חוויה רבת ערך של האזנה לשירה מרגשת . פעילות 2 המילים המתקשרות לקיץ בארץ הן ב" שמש השורפת , " " לקוץ ולדרדר , " "שמיר ושית , " הצובעות את התמונה השירית בחום לגווניו . פעילות 3 כדאי להנחות את הילדים להתחיל את ההכנות בהגייה מדויקת , וכך לאפשר להם לרענן את זיכרונם בנוגע למשמעות הצלילית של סימני הניקוד . בעבודה עם מתקשים כדאי גם לקרוא באוזניהם את הבית שבחרו ולהציב דגם נכון של קריאה בקול . פעילות 4 השאלות " שכאן פרחה רקפת / מי עוד יזכר עכשוו" ו"מי זאת היום יזכרו" הן שאלות רטוריות ; מטרתן להרשים ולשכנע , ואין צורך לענות עליהן . כדאי להדגים לילדים שאלות רטוריות השכיחות בשפת הדיבור - למשל , " מה אתה חושב , שיש לי כסף לזהו" או " אתה לא יודע איך מסדרים את הילקוטו . "

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר