עמוד:91

את " יד אחים . " וגם : " הקומונרית נוזפת , כועסת , צועקת ........ שבת שלום שבת מנוחה" גם כאן בא לידי ביטוי ההומור האופייני של אורבך במקרה זה באמצעות הניגוד שבין הצעקות של הקומונרית למנוחה המצופה בשבת . ההומור טבול בעוקצנות כלפי מעשיו של הילד , חברת הילדים והחברה בכלל . כך בתיאור של האחים דוברי האנגלית שהפסיקו לחייך אחרי שלמדו לדבר עברית , המרמז על אופייה של החברה וכך בשיר "שכונה מצוינת" בה הוא רומז להתנהגות לא ראויה של ילדי הסניף המתגוררים ב" שכונה מצוינת" אך בגלל התנהגותם כבר שנה אנשים הגונים אינם יכולים למכור דירה בעלת " ארבעה כיוונים . " כהכנה לפעילות בכיתה אפשר להפנות את התלמידים לספריה , ולקרוא מספריו . בכיתה ניתן לבקש מהתלמידים לדווח על התרשמותם מהקריאה ולזהות מאפיינים משותפים ביצירותיו . אפשר גם להציע לתלמידים לקרוא בכיתה שירים מספריו בהזדמנויות רלוונטיות . לפעילות הכתיבה " - תולדות חיים " ההצעה למשימת כתיבה של " תולדות חיים" יכולה לשמש כאחת ממשימות הכתיבה ארוכות הטווח הנערכות בכיתות . ד' כתיבה ארוכת טווח היא כתיבה המתקיימת במסגרת מטלה מורכבת הנמשכת לאורך זמן והמערבת למידה של תחום תוכן כלשהו במשולב עם למידה הנוגעת לאופן כתיבת התוצר שהוגדר במסגרת המטלה . בעבודות מסוג זה התלמידים לומדים את תכני הנושא הנבחר לעבודה , כאשר תהליך לימוד התוכן משלב תהליכים לשוניים של הבנת הנקרא לשם הפקת מידע , מיזוג מידע , ותהליכים של כתיבת תוצר הלמידה . משהוגדר תוצר הכתיבה במסגרת המטלה , תפקיד התלמידים לכתוב את התוצר , תוך הכרה של מאפייני הטקסט שהם עומדים לכתוב : מטרתו , המבנה המתאים לו , האמצעים הלשוניים – אוצר המילים , אמצעים ליצירת לכידות וקישוריות , פיסוק , והארגון הגראפי המתאים למטרת הטקסט ולקהל נמעניו . הכתיבה תהיה כרוכה בכתיבת טיוטות ובשכתובן בעקבות משוב והערכה של המורה והעמיתים במסגרות לימוד שונות – מליאה , קבוצות , פרטני . משהוגדר תוצר הכתיבה במסגרת המטלה , תפקיד המורים הוא לזמן הזדמנויות עבור התלמידים לכתוב את התוצר , תוך תכנון מצבי למידה שבהם התלמידים לומדים להכיר את מאפייני הטקסט שהם עומדים לכתוב . בהצעה זאת של כתיבה ארוכת הטווח של תולדות חיים , התלמידים יתנסו בתהליכים לשוניים של הבנת הנקרא לשם הפקת מידע מתוך דוגמה של טקסט תולדות חיים : הרב משה צבי נריה . במסגרת מטלת הכתיבה מוצעים ארבעה שלבים בתהליך של כתיבה ארוכת הטווח : . 1 בחירת דמות שעליה התלמידים רוצים לכתוב " תולדות חיים ; " . 2 איסוף מידע על הדמות באמצעות ריאיון מובנה ; . 3 קריאה חוזרת של הדוגמה המצויה בפרק תוך התמקדות בזיהוי מאפייני הסוגה מתוך זווית של קורא העתיד לכתוב בעצמו " תולדות חיים . " . 4 כתיבת טיוטות ושכתובן בעקבות משוב והערכה ( יש להדגיש כי לא כל תהליך טיוט של טקסט הופך את מטלת הכתיבה לכתיבה טווח-ארוכת . ( כפעילות בחירה ניתן להפנות את התלמידים למשימה המתוקשבת " כותבים תולדות חיים . " http : // mybag . ebag . cet . ac . il / content / player . aspx ו manifest = % 2 fapi % 2 fmanifests % 2 fitem % 2 fhe % 2 fa 9 a 0 e 8 d ba-5 4 9-4862-a f 801-92 febee 1 a 3 c + ו page = 1-content

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר