עמוד:165

נעים להכיר , אריך קסטנר הטקסט מציג עובדות מעטות על חייו של קסטנר , ובעיקר עוסק בעמדותיו של הסופר על ילדות , על כתיבה לילדים , על מה שמייחד את כתיבתו ועל עקרונות שלדעתו צריכים להיות נר לרגליו של מי שכותב לילדים . בטקסט כלולים קטעים משניים מספריו – קטע מההקדמה ל"הכיתה המעופפת" והרהור מ"פצפונת ואנטון . " פעילות 4 התלמידים מוזמנים להתבטא בסוגייה שאין בה נכון או לא נכון . כל גישה היא לגיטימית , ומטרתו של השיח היא לעורר את התלמידים לתת את דעתם על האפשרויות השונות ולהיות פתוחים וסובלניים גם לדעות הסותרות את דעתם . חשוב להנחות את התלמידים לחשיבה ולתכנון הצגת העמדה והטיעונים התומכים בה . בעבודה עם תלמידים מתקשים או עם תלמידים הנוטים להימנע מנטילת חלק בשיח דבור , כדאי להציע להם לכתוב תחילה *** קטעים מתוך " פצפונת ואנטון" הפרק מתאר את התערבותה של פצפונת למען חברה אנטון . פצפונת הכירה את אנטון כששניהם עמדו בלילות על הגשר – פצפונת והמטפלת שלה קיבצו נדבות ( כדי לספק כספים לארוסה של המטפלת , שהיה עבריין , ( ואנטון מכר מוצרי סדקית ( גפרורים , שרוכי נעליים וכדומה ) כדי לפרנס את אמו החולה ואת עצמו . בין השניים נוצרה ידידות . כשפצפונת שמעה מאנטון שהמחנך שלו מאיים לשלוח מכתב לאמו ולהתלונן על הירידה בלימודיו , היא מחליטה להתערב : היא מבקשת מהנהג של אביה להסיע אותה לבית הספר של אנטון , נכנסת לחדר המורים ומשוחחת עם המחנך . יש לזכור שמדובר בתקופה שבה התנהלות כזו הייתה הפרה בוטה של ההתנהלות המצופה מילדים . ילדים שחיו במרכז אירופה לפני למעלה מ-80 שנה היו מצופים להיות מנומסים מאוד , צייתנים , לכבד מבוגרים ולדבר רק כשדיברו אליהם . כניסה לחדר מורים בבית ספר זר , פנייה למורה מבוגר , נזיפה במבוגרים והשמעת טענות ותוכחות – כל אלה היו בבחינת בל ייראה ובל יישמע . מה שהנחה את פצפונת היה הרצון הכן למנוע עוולה ופגיעה באנטון ובאמו , וכל האמצעים היו כשרים בעיניה . היא פעלה בתושייה ונהגה באומץ רב משום שחשה שהצדק עמה . פצפונת לא רק מנעה עוולה , אלא גם השביעה את המחנך שלא יספר לאנטון על ביקורה בבית הספר . כבודו וגאוותו היו חשובים לה הרבה יותר מההזדמנות להתרברב במעשיה הטובים , וגם הבחירה שלה בצניעות ובחשאיות ראויה לציון . לזכותו של המחנך יש לומר , שיכול היה לסלק את פצפונת מחדר המורים או לסרב לשמוע את דבריה , אך הוא נהג בהגינות , הקשיב והגיב בדרך הראויה . מבחינות אלה הפרק מתאר מופת של חברות ושל אנושיות . פעילות 3 סעיף א – פצפונת היא ילדה יחידה בין גברים מבוגרים ; מר ברמזר נשען שלוב ידיים , במנח גוף הנראה מתריס ותקיף . סעיף ב – המורה מבוגר יותר , בעל ניסיון חיים וניסיון מקצועי ובעיקר בעל סמכות מכוח תפקידו . בנוסף לכך הוא נמצא במקומו הטבעי – חדר המורים , וסמוכים לו עמיתיו המקשיבים לכל מילה בשיחה . פצפונת היא ילדה צעירה ( בעשורים הראשונים של המאה העשרים השוויון המגדרי היה בחיתוליו ) ועליה לעמוד באומץ מול חבורת גברים – במקום שבו היא רק אורחת לרגע .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר