עמוד:75

מהקב"ה לעם ישראל והתורה בעצמה . לדוגמה : הפיוט מציין כי אין ברוך יותר ממשה בן עמרם- נותן התורה לעם ישראל ואין גדולה יותר מתורתנו הקדושה , שאנו עם ישראל דורש , חומד וחפץ בה יותר מכולם . לאורך הפיוט כולו מוענקים תיאורים מיוחדים לתורה החושפים את שלמותה : גדולה , זכאה , כבודה , סמוכה , קדושה , תמימה . לפני ביצוע הפעילויות אפשר להשמיע בכיתה את הפיוט המושר ו / או להאזין לקריינות מקצועית של הפיוט . תהיה זו מעין היכרות ראשונית עם המשלב הלשוני ועם אוצר המילים המורכב . רבות ממילות הפיוט קשות להבנה , ועל כן יחידת לימוד זו מתמקדת במבנה ובמסר של הפיוט , הניתן להבנה גם מבלי לבאר כל מילה ומילה . בהתאם לרמת הכיתה תוכל המורה להפעיל שיקול דעת ולפרש את המילים הקשות בכיתה בעזרת התלמידים . אפשר להיעזר בפירושי המילים המופיעים באתר " הזמנה לפיוט" , http : // www . piyut . org . il / textual / 302 . html ואפשר לחזור ולהשמיע ( לפני סדרת הפעילויות או בסיומן ) את הלחן המוכר של הפיוט מתוך אתר " הזמנה לפיוט , " ולשיר אותו יחד בכיתה כדי " להתיידד" מקרוב עם המילים . הפיוט מושתת על המבנה המופלג ( הסופרלטיבי ) " אין כ . " מבנה זה מופיע בתפילת חנה ( שמואל א פרק ב , פסוק ב : ( " אין קדוש כה ' כי אין בלתך ואין צור כאלקינו" ( על-פי אתר הזמנה לפיוט . ( כדי לסייע לתלמידים להבין את משמעות הצירוף אפשר להדגים להם את השימוש בו במשפטים מחיי היומיום שלהם . החזרה על הצירוף מדגישה את המסר של השיר . פעילות 2 רבות ממילות הפיוט באות מרובדי שפה קדומים או בצורות שכבר אינן בשימוש בעברית המדוברת , והן קשות להבנה ( זכאה , חומדה , סמוכה , פודה , רוחשה . ( הפעילות מבקשת להוביל את התלמידים להבנת המילים בדרך של התבוננות וחקר באמצעים המוכרים להם – עיסוק בשורשים , בצירופים כבולים ובהקשר . למשל , בסעיף א הילדים ישערו שהשורש המדובר הוא הד"ר , ויגיעו בוודאי למילים כמו " נהדר" או " מהודר , " בעזרתן ישערו את משמעותה של " הדור . " לתלמידים מתקדמים כדאי להציע להכין מעין מילון-זוטא לפיוט , בטבלה שהעמודות בה הן : המילה , השורש , המשמעות על פי ההקשר בפיוט , מילה נרדפת או דומה מהעברית של ימינו . לתלמידים מתקשים כדאי להקדים ולהדגים חקירה של המילה " זכאה" בעבודה פרטנית או בקבוצה קטנה , ורק אז להפנות אותם לפעילות . פעילות 4 המילה השנייה בכל שורה שנייה בטור השמאלי מסתיימת ב- ה – האות הא ובתוכה נקודה ( מפיק . ( סופית זו מצביעה על פועל המתייחס לגוף נסתרת ( היא . ( אפשר לפרק את המילה הזאת לשתי מילים : " דורשה" פירושה דורש אותה , " תומכה" פירושה תומך בה . פעילות 7 אפשר לשאול את התלמידים אם נפגשו בעבר עם אקרוסטיכון במקומות אחרים . לתלמידים מתקדמים ניתן להציע לחבר חמשיר קצר עם אקרוסטיכון שמם או כל מילה אחרת .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר