עמוד:103

הערות והצעות להוראת הפרק פעילות 1 התמונה היא של פולי קקאו , שיש להם באופן מפתיע הרבה צבעים . אפשר להזמין את התלמידים להעלות ניחושים כיד הדמיון הטובה עליהם . אולי מישהו יקלע למטרה . אפשר גם לפתח שיחה על היחס בין תמונה לטקסט : באיזה אופן התמונה יוצרת גירוי וסקרנות להמשיך לקרוא בפרק . גם הפעילות המסכמת של הפרק ( החידה ) מבקשת לנחש הקשר של תמונה לפרק שזה עתה גמרו לעבוד עליו . כדאי יהיה להזכיר שם שוב את השאלה הנוכחית , ולהרחיב את השיחה על אוריינות חזותית : איך אנחנו מתבוננים על תמונהו לאילו פרטים אנו שמים לבו מה מושך את תשומת לבנו וגורם לנו לשבץ לתמונה הקשר כזה ולא אחר וכדומה . הרחבת השיחה תהיה רלוונטית בשלב זה במיוחד מאחר שבמהלך הפרק עבדו התלמידים על טקסט ויזואלי נוסף – אינפוגרפיקה ( להלן . ( פעילויות 3-5 ההתנסות בצפייה מושכלת ומונחית בסרטון וההשוואה בינה לבין צפייה ללא הכנה מוקדמת , מזמנת שיחה על אסטרטגיות שונות של קריאה או צפייה ועל ההבדל בין מפגש עם טקסט מידעי שמגיעים אליו מצוידים בשאלות לבין מפגש ללא הכנה . כדאי לשאול את התלמידים אם העובדה שהייתה רשימת שאלות פגעה בהנאה מהסרטון . אם היא עזרה – כיצדו האם היא כיוונה אותם למה לשים לבו עזרה להם להתרכזו נתנה להם מראש מושג על מה מדוברו טקסט מידע על שוקולד פעילות 2 הכותרת הראשונה היא סיסמה שאין לה קשר לכתבה , הכותרת השלישית מתמקדת רק בקקאו . הכותרת האמצעית מתייחסת הן לקקאו והן לשוקולד . למתקשים אפשר להציע לבחון את הכותרות לפי השאלה אם הטקסט מדבר על קקאו , על שוקולד או על שניהם . פעילות 4 לשאלה יכולות להיות תשובות מגוונות : עשירי ספרד רצו להרגיש שיש להם משהו מיוחד , שאין לעניים ; הם חששו שאם הקקאו יהפוך משקה להמונים , לא יישאר די בשבילם ; סוד שמסתירים מאחרים מאפשר לבעליו לחוש בעמדת כוח וכדומה . השאלה מעודדת לחשיבה ביקורתית הן מבחינת התוכן ( למה עשירים מונעים מעניים קקאו ) והן מבחינה אוריינית : מה עושים כשנתקלים במשפט שמעלה רעיון או עובדה , אבל אינו מרחיב , מפתח או מסביר אותם . כדאי להצביע על הפן האורייני ולא רק הפן התוכני , ולהראות איזו אסטרטגיה נקטנו כאן : ראשית עצרנו וזיהינו את המשפט ככזה , אחר כך ניסינו להעניק לו פשר , הסבר , והקשר בעצמנו . אם נרצה או נצטרך , נוכל לפנות למקורות מידע אחרים , חיצוניים . ***

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר