עמוד:33

למשל באמצעות הכלי של Google docs או אפילו ב-ord ש . דוגמאות לסביבות מדומות שנוצרו כדי לטפח את הכתיבה בסביבה הדיגיטלית : הדמיות של מערכות עיתון ובניית סימולציות לכתיבה ביקורתית הנוגעת לתופעות חברתיות ( למשל , העברת נייר עמדה בדואר האלקטרוני לקבוצת תלמידים ששיחקה בתפקיד " ועדת חקירה . ( " המורים מתבקשים לסייע לתלמידים בהקשר ללמידת מיומנויות מחשב ומידע . אחת הדרכים המוצעות לכך היא : " המחשת מידע וקיום תהליכים מטא-קוגניטיביים לגבי הלמידה בסביבה המקוונת " . הספר הדיגיטלי מאפשר להעביר את התלמידים לסביבת למידה שיש בה גם פעילויות כתיבה מתוהלכות בעזרת טכנולוגיה . עד ליצירת המסמך ה"סופי" ( שגם אותו הם יכולים להמשיך ולערוך , ( הילדים נעזרים בטכנולוגיה בשלב הראשון כדי לחפש חומרים ובשלב השני כדי לכתוב פסקות קצרות בהתאם לכותרות / שאלות נתונות . למשל : אם התלמידים מתבקשים לכתוב סיכום על עמדתה של כותבת מסוימת לאחר שקראו טקסט שכתבה , יופיעו על גבי צג המחשב שלהם שדות לכתיבה הנושאים כותרות כמו " עמדת הכותבת , " " נימוקים" ו"מסקנות . " הילדים ממלאים את השדות השונים ועוברים למסך הבא . בעזרתו של מסך זה , המאגד לשדה אחד את כל מה שכתבו קודם , התלמידים יכולים לחבר ולקשר בין הדברים . בכל שלב יש אפשרות להציג להם טיפים בנושאים שונים . הכתיבה היא בתוך שדה טקסט עשיר המאפשר לעצב את הטקסט במידה מסוימת , להוסיף תמונות וכך ליצור טקסט מרובה ייצוגים ולערוך אותו . יתרון נוסף של עבודה בסביבה דיגיטלית זו הוא שניתן להציג לתלמידים את הטקסט שאליו הם צריכים להתייחס לצד פעילות הכתיבה שלהם , מה שמאפשר גרירה מהטקסט במידת הצורך ועבודה בסביבה אחת . הפעילויות בספר המודפס מזמנות מצבים של כתיבה " מקומית , " בדרך כלל בהתייחסות לטקסט נתון ( במקומות מסוימים המשימות הללו מוגדרות כמשימות כתיבה קצרות טווח , ( ולצדם מצבים של כתיבה הדורשת תהליך ארוך ורחב יותר הכולל כמה גרסאות ויוצר מצבים אותנטיים של טיוט ושכתוב ( למשל לקראת פרסום או הערכה , ( כאשר הטקסט הנתון הפעילויות בספר המודפס מזמנות לתלמידים את האפשרות לכתוב " כתיבה מקומית" ( המכונה לעתים משימת כתיבה קצרת טווח , ( בדרך כלל בהתייחס לטקסט נתון . לצד כתיבה מסוג זה מזומנת להם גם כתיבה הדורשת תהליך ארוך ורחב יותר . תהליך זה כולל כמה גרסאות ויוצר מצבים אותנטיים של טיוט ושכתוב ( למשל לקראת פרסום או הערכה , ( כאשר הטקסט הנתון משמש דגם או השראה , אך אינו מהווה חלק מהטקסט החדש . בהתייחס לפעילות זו הומלץ למורים במד"ל המפורט לפרקים לבקש מהתלמידים להציג בפניהם טיוטה ראשונית וגם לפרסם את תוצריהם הסופיים של התלמידים . הספר מזמן לתלמידים פעילויות כתיבה בסוגות שונות – כתיבת טקסט מידעי וכן כתיבה של טקסט טיעוני קצר . 66 סלנט , ע' . ( 2011 ) התמודדות בתי ספר עם כתיבה מתוקשבת כתהליך לימודי יזום – סקירת מידע . אתר מס " ע , מתוך המדור " קריאה , כתיבה וטקסטים http : // amisalant . com /? p = 780 . " 67 שם 68 דמשר החינוך – המינהל למדע וטכנולוגיה . התאמת מערכת החינוך למאה : ה-21 הקניית אוריינות מחשב ומידע – CIL – בתי ספר יסודיים . עמוד . 7 מתוך אתר משרד החינוך : / http : // cms . education . gov . il / EducationCMS / Units / MadaTech / ICTInEducation / meyumanuyot / OryanutMachshev

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר