עמוד:182

. 1 התלמידים יקראו טקסטים שונים בנושא אחד - כל טקסט מתבונן בתמה של הפרק מנקודת מבט אחרת תוך הדגשים אחרים . . 2 התלמידים יתנו את דעתם על החריצות כערך , ועל הדמיון בין ביטוייה במקורות היהודיים לנוכחותה בספרות העולמית . יעדי החינוך הלשוני . 1 התלמידים יקראו טקסטים מסוגות ספרותיות שונות : משל , קטעים מווריאציה על אותו נושא ומאותה סוגה , פסוקים מהמקורות היהודיים המבטאים אותה עמדה ערכית . . 2 התלמידים יתוודעו ליחסים שמקיימים טקסטים נתונים עם טקסטים אחרים ( בין-טקסטואליות , ( לכתיבה בהשראת יצירת ספרות קנונית ולדרכים שונות להעברת מסרים דומים ממסגרת נרטיבית מוכרת . . 3 התלמידים יתנסו בהבנת מילים בהקשר ובהבנת רב-משמעיות של מילים . הערות והצעות להוראת הפרק הפסוקים מספר משלי מעמתים את החריצות עם העצלות , והנמלה מוצגת כדוגמה ומופת לעצלנים . אלה , המוצגים כמי שמבלים את שעותיהם בשינה ולפיכך בבטלה , נקראים ללמוד מן הנמלה ולהחכים , בעיקר בזכות מוסר העבודה הגבוה שלה והמשמעת העצמית המניעה אותה . *** המשל " הנמלה והחגב " מאת איזופוס . המשל הוא סיפור או שיר שמטרתו להעביר לקוראים מסר חינוכי או ללמד אותם לקח , שיעור חשוב לחיים . מחברי המשלים כתבו בדרך כלל על בעלי חיים , אך האנישו אותם , כלומר ייחסו להם תכונות אנושיות . בעלי החיים במשלים חושבים ומדברים . כך יכלו כותבי המשלים להראות לקוראים את הפגמים בהתנהגות בני האדם ואת חולשותיהם , בלי לפגוע ברגשותיהם . לעתים קרובות מופיע הנמשל בסוף המשל . זהו הלקח , מוסר ההשכל , המסביר מה המשל מבקש ללמד משל זה מפגיש את שתי הדמויות בעונת הקיץ . הנמלה , שעובדת ללא הפוגה , איננה נענית להזמנתו של החגב לבלות במחיצתו ולפטפט . היא מסבירה לו במשפט אחד לשם מה היא עמלה ומייעצת לו לנהוג כמוה . בזה תם

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר