|
עמוד:17
אין הכוונה כאן לקבע דברים , אלא לספק בסיס לשיח דבור מורחב בסוגה מסוימת . חשוב לשמור על מקומו של הסגנון האישי ועל היצירתיות . כשהילדים מביעים עמדה אישית על נושא או על סוגיה שהועלתה לדיון , כדאי להנחותם להשתמש במבנים כגון " אני מסכים כי " ... או " אני לא מסכימה עם יוסי , כי , " ... או " הדעה שלי אחרת " , " אני חושב ש . " ... מבנים כאלה מארגנים את החשיבה – תחילה קביעת העמדה ואחר-כך הנמקתה – ומונעים התפזרות לדיבור אסוציאטיבי . כשהילדים מספרים על חוויה אישית או על אירוע , כדאי להנחותם לספר על-פי רצף האירועים – לפתוח במה שהיה בהתחלה , להיצמד לסדר ההתרחשויות ולסיים בתיאור המצב בסוף ההתרחשות . כדאי להנחות אותם להפריד בין העובדות , כלומר ההתרחשויות , לבין הרגשות שליוו את האירוע מתחילתו ועד סופו . כדאי להנחות למבנה מארגן כגון " בהתחלה ... אחר כך ... ואז ... בסוף . " ... כמובן , לא תמיד אפשר לכבול את המבעים לדגמים המובנים , ולצד אלה רצוי להפנות את תשומת הלב של הילדים לאפשרות הלגיטימית לגמישות המבעים על-פי הנסיבות . כשהילדים שואלים שאלות על מידע ששמעו , בין אם זהו סיפור אישי ובין אם תוכן אחר , כדאי ללמדם לתכנן את השאלה , למקד אותה בפרט מסוים ולהתאים לה מילות שאלה הולמות . במבנה כמו " אני רוצה לשאול על ; ה------ למה / איפה / כמה / מי / איך" וכיו . "ב משימות רבות בספר / בפרק גם מאפשרות לתלמידים להביע את המחשבות הראשונות העולות בראשם בעקבות קריאת סיפורים ושירים . במד"ל המפורט לפרקים אפשר למצוא הצעות להרחבה בנושאים המתייחסים לעולמם הפרטי של הילדים , להקשרים התרבותיים שלהם ולתקופה שבה אנו חיים . בעת הערכת השיח הדבור של התלמידים יש להביא בחשבון כמה היבטים : תוכן ומבנה של דברי התלמידים - התאמה לטקסט עיוני או ספרותי , דיווח על-פי רצף הגיוני , בניית טיעונים וכדומה ; תקינות המבע - ניסוח לשוני נכון , שימוש הולם במילות קישור , הגייה ברורה וכדומה ; אופן המסירה של הדברים - שטף , הטעמה , שפת גוף ועוד . לטיפוח ההבעה שבעל-פה יש חשיבות כפולה – היא גם חושפת את התלמידים לכללי שיח כמו : התאמת המבע לבן השיח , בהירות הניסוח , שימוש באמצעים רטוריים ; והיא גם מקדמת מיומנויות של דיון הוגן ומגבירה את הסובלנות לאחר . שיחה בכיתה מאפשרת מגוון של מצבי שיח : דיבור בזוגות וכתיבת הערות למליאה על לוח משותף ( רגיל או דיגיטלי . ( דיבור בקבוצות המוביל להצגת המחשבות המשותפות במליאה , אקווריום 7 ) ילדים משוחחים ומסביבם שאר ילדי הכיתה שרק מוסיפים ומרחיבים , ( שיחה קבוצתית בהנחיית המורה של תלמידים שסיימו מטלה קודמת בשעה ששאר ילדי הכיתה עדיין עוסקים באותה מטלה וכד . ' ( עוד על מיומנויות הבעה בעל-פה תוכלו לקרוא בפרק " למידה בפורומים משתנים ( . " 27 ראמ"ה ומשרד החינוך . ( 2011-2010 ) ההבעה שבעל-פה – משימות הערכה – גרסה ניסיונית – מהדורה שנייה – מדריך למורה . 28 משרד החינוך – המזכירות הפדגוגית , האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים . ( התשס . ( "ג רכיבי החינוך הלשוני . תכנית לימודים : חינוך לשוני עברית – שפה , ספרות ותרבות לבית הספר היסודי הממלכתי והממלכתי דתי ( עמודים . ( 81-16 ירושלים .
|
|